23948sdkhjf

Utraditionel kampagne

Der er skruet op for drengecharmen i Vejdirektoratets nye kampagne, der skal få farten ned på motorvejen.

Der er skruet op for drengecharmen i Vejdirektoratets nye kampagne, der skal få farten ned på motorvejen.



Vejdirektoratet har bevidst fjernet skræmmekampagner og løftede pegefingre. Nu skal elementer fra videospil og konkurrencer få bilisterne til at se ideen i at overholde hastighedsbegrænsningerne.

Baggrunden er skam alvorlig nok: I 2008 døde 32 i færdselsulykker på de danske motorveje, og 132 blev alvorligt kvæstede. Tidligere analyser viser, at for høj hastighed ofte er medvirkende til eller forværrer disse ulykker.

Derfor lancerer Vejdirektoratet nu en kampagne, der er rettet mod de 25-49-årige mænd, som har tendens til at køre for stærkt - men andre er naturligvis også velkommen til at deltage.

Hovedelementet i kampagnen er "Pendlerduellen.dk". Ved at tilmelde sig - og logge på via mobiltelefonen på hver køretur - kan man følge sin kørsel på nettet. På siden kan man konkurrere mod sig selv og andre i at køre mest hensigtsmæssigt. Samtidig får hver enkelt bilist en konkret oversigt over sin kørsel, og hvad betydning kørslen har for tid, økonomi, trafiksikkerhed og klima.

Et af hovedbudskaberne i kampagnen er, at for høj fart på motorvejen sjældent giver nogen nævneværdig tidsbesparelse.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062