23948sdkhjf

Den uundværlige trailer

Chauffør Thomas Wissing er glad for sin nye Broshuis-trailer, hvis hydraulisk styrende aksler hjælper med at forcere trange byggepladser.

Chauffør Thomas Wissing er glad for sin nye Broshuis-trailer, hvis hydraulisk styrende aksler hjælper med at forcere trange byggepladser.



Af Finn Bjerremand

- Jeg kan ikke forstå, hvordan har jeg har kunnet være denne trailer foruden i så mange år.

Sådan lyder det fra kranfører og chauffør Thomas Wissing, om denne Månedens Køretøj: en nedbygget udtrækstrailer fra Broshuis med hydraulisk styrende aksler.

Thomas Wissing er ansat hos Vognmand Bendt Hansen & Sønner A/S i Risskov og kører med en fireakslet kranvogn, hvortil han for kort tid siden har fået en ny udtrækstrailer, der er optimeret til at køre efter den store kranvogn.

Thomas Wissing er først og fremmest glad for de styrende aksler, som har gjort det noget lettere at komme ind på byggepladser og lignende trange steder, hvor han ofte skal levere gods og lave løfteopgaver med sin store HMF-kran.

Der er tænkt grundigt over specificeringen af den nye trailer inden den endelige ordre blev afgivet, og chauffør Thomas Wissing har også været ind over med sine ønsker og ideer.

Nem styring

Selve traileren er en nedbygget udtrækstrailer med et udtræk i det nedbyggede stykke på 5.000 mm, som forlænger ladet i det nedbyggede stykke til i alt 12.300 mm. Udtrækket har stop for hver 500 mm, så det kan tilpasses den aktuelle opgave.

I bagenden er der to 10 ton BPW aksler, der er hydraulisk styrede og som ved normal kørsel følger bevægelserne fra kilen oppe ved kongetappen. Når der er brug for at kunne dreje uafhængigt af trækkerens bevægelser, klares det med hydraulisk kraft fra en elektrohydraulisk pumpe og betjenes let og elegant ved hjælp af et trådløst joystick.

Efter at hjælpestyringen har været anvendt sporer styresystemet automatisk ind, så akslerne kører rigtigt.

Bremsesystemet er et 2-kredsanlæg med MGM-ventiler på trailerens forreste aksel med EBS.

Fleksibilitet

Bunden er en 28 mm hårdttræs gulv, hvor der over akselsektionen er en ca 8 mm tyk dørkplade i metal.

Der er seks containerlåse i bunden, samt yderligere fire løse holdere, og der er også konstrueret seks sæder til isætning af indstillelige bådstøtter, så traileren kan anvendes til bådtransport. En fleksibel løsning.

Hele vejen rundt langs kanten er der monteret stolpesæder til isætning af løse stolper. Under kantskinnen er der udvendige surringskroge og en stang til at binde i.

Forsmækken er konstrueret som en stor værkstøjskasse med sidelåger i de skrå hjørner, hvorved der er gode og let tilgængelige opbevaringsrum til alt muligt grej. Både forsmækken, aluminiumssiderne og bagsmækken - der er konstrueret som to havelåger - er 600 mm høje.

Plads i enden

Sidestolperne er af mærket Kinnegrip og de to havelåger kan fikseres, så der kan køres med gods, som rager ud af bagenden.

I bagenden er der desuden lavet en stærk profil, som kan anvendes til at fastholde den ene ende af aluminiumsramper til opkørsel af maskiner via bagenden.

Skal der transporteres langgods eller f.eks. en lang container, hvor der er god idé i at anvende reposen i forenden, er der også en løs buk med, som kan hæve godset i bagenden op i højde med reposen i forenden.

Under ”maven” på traileren er der både reol til sider og til stolper, så de ikke ligger og flyder eller bliver glemt på en byggeplads, når ikke de anvendes.

God idé

Som noget rigtig fint er der også centralsmøring med to pumper på traileren. Det er en god idé, fordi det kan være svært altid at få smurt alle de bevægelige led på en sådan traileren med hydraulisk styring.

Der er også tænkt på lys og afmærkning. Bagenden er udstyret på sædvanlig dansk vis – fire trekammer diodebaglygter, et baklys, et tågebaglys, to arbejdslys, to nummerpladelygter og to slingerlamper helt ude i enderne af bagenden.

Desuden er der også to sæt breddeafmærkninger med blinklampe konsoller, positionslys og refleks/skråmarkeringer til bred last på forenden af det nedbyggede stykke. Det ene sæt kan selvfølgelig flyttes hen i bagenden, når der køres med bredt læs.

Foran den forreste aksel er der også monteret ekstra lys, så chauffør Thomas Wissing kan se hvad der sker lige foran akselsektionen, når der køres i mørke. Traileren er flot lakeret og alt i alt er det en særdeles flot og funktionel udtrækstrailer med masser af fornuftigt udstyr. Og den lever helt sikkert op Thomas Wissings forventninger i dagligdagen.

Tekniske specifikationer:

Mærke:

Broshuis Type 2 ABSD 38 med hydraulisk styring på 2 aksler

Chassis:

Centerramme med udtræk

Kongebolt:

2” kingpin

Aksler:

2 x 10 ton BPW akselaggregat med hydraulisk styring på begge aksler

Ophæng:

Luftaffjedring

Bremser:

2-kreds EBS-bremseanlæg

Standbremse:

MGM-ventiler på forreste aksel

Hjul:

8 hjul og dæk 235 / 75 R 17,5 Continental

Hæve/sænke:

Hæve/sænkeventil

Styresystem:

Styret fra kile ved hovedbolt

Hjælpestyring:

El-hydraulisk styring med trådløs fjernbetjening

Måldata:

Totalvægt: 36.000 kg – Teknisk 42.000 kg

Bogietryk: 20.000 kg – Teknisk 22.000 kg

Kongebolttryk: 16.000 kg – Teknisk 20.000 kg

Udvendig længde: 11.000 mm

Længde nedbygget sektion: 7.300 mm

Længde udtræk: 5.000 mm

Koblingshøjde: 1.350 mm

Akselafstand: 1.810 mm

Ladhøjde nedbygget lad: 920 mm

fba@transinform.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078