23948sdkhjf

Specialist i skrottransport

Familievirksomheden Kildebrønde Transport i Køge er vokset på konsolideringen i den danske skrotbranche.

Familievirksomheden Kildebrønde Transport i Køge er vokset på konsolideringen i den danske skrotbranche.



Af Lars Lassen

Vognmandsforretningen Kildebrønde Transport har en næsten ideel placering på en landejendom uden for Ølby Lyng ved Køge - langt fra naboer. Herfra har ægteparret Ove og Lene Kristiansen – frem til 1999 sammen med Oves bror Bjarne - drevet virksomheden siden 1989.

Kildebrønde Transports hovedforretning er kørsel med skrot for Stena Jern & Metal og Uniscrap. Vognmandsvirksomheden indsamler desuden gamle dæk, der genanvendes til kunststofbelægninger på eksempelvis idrætsanlæg.

Endelig kører Kildebrønde Transport også almindelig entreprenørkørsel, men det er kun en lille andel af virksomhedens aktiviteter.

- For syv-otte år siden tog det rigtigt fart, da vi begyndte og køre for det, der dengang hed Køge Jern & Metal i 2001, der siden blev til Stena Jern & Metal. Alle de små skrothandlere vi kørte for, er blevet opkøbt af de store, fortæller Ove Kristiansen.

Det vi kan

Når man spørger ham, hvorfor Kildebrønde Transport formåede, at vokse i forbindelse med den omfattende konsolidering af den danske skrotbranche, så falder svaret lidt tøvende:

- Vi har nok været lidt dygtigere til at køre med jern end mange af de andre, der kørte for de små skrotvirksomheder. Vi har stort set ikke beskæftiget os med andet. Det er jo det vi kan, siger Lene Kristiansen.

Kildebrønde Transports biler kører med skrot over hele Danmark samt i Sverige og en lille smule i Tyskland. Finanskrisen har lagt en kraftig dæmper på efterspørgslen efter stål og dermed også efterspørgslen efter gammelt jern.

- Skrotmarkedet er stadig for nedadgående. Vi har måttet tage to biler ud af drift i slutningen af 2008. Der er jo ikke noget ved, at have 20 biler kørende, hvis der kun er kørsel til 18, siger Ove Kristiansen.

- Vores kunder kommer selv til os. Det er de samme mennesker vi har kørt for i 20-30 år. Når vi får nye kunder, så er det typisk fordi de har fået en ny en medarbejder, der kender os fra en tidligere arbejdsplads.

Skruer gerne selv

Kildebrønde Transport har også eget værksted.

- Vi laver det vi selv kan. Det bliver jo mindre og mindre efterhånden som bilerne bliver mere og mere avancerede. De er også blevet bedre, så behovet er ikke så stort. Men vi har da skiftet både gearkasser, motor og aksler, fortæller Ove Kristiansen.

Han står selv for mekanikerarbejdet sammen med en anden medarbejder. Lysten til at svinge skruenøglen selv, får også afløb via vognmandens hobby. En ældre Scania 141 er under renovering, det gælder også en Ford A ladvogn.

Ove Kristiansen ejer også en anden gennemrenoveret veteranbil med produktionsår før anden verdenskrig – en statelig personbil, han tidligere har anvendt til kørsel ved bryllupper.

Kildebrønde Transport kører i dag kun med Scania lastbiler.

- Jeg har prøvet alle de andre mærker, men Scania er det lastbilmærke vi kender bedst. Jeg syntes de er nemmere at ’rode’ med selv og så er det nemmere at finde stumper. Jeg har selv mange Scania-dele liggende og så er det en fordel, at køre Scania. Hvis du kører med flere forskellige mærker, så er det svært at genanvende stumper, forklarer Ove Kristiansen.

Den digitale fælde

Ove Kristiansen har selv kørt omtrent på fuld tid indtil for et års tid siden, men kører i dag kun på deltid.

- Jeg har haft travlt med at renovere en lidt ældre Scania lastbil, hvor vi blandt andet har sat en ny motor i, som jeg selv skal køre. Det har taget en del af min tid. Jeg gider ikke køre i de moderne biler, siger Ove Kristiansen og forklarer med et grin.

- Der er simpelthen for lidt køretid i en tachografbil. Derfor vil jeg have en lastbil med en mekanisk fartskriver i stedet for.

Vognmand Ove Kristiansens hang til gamle lastbiler er praktisk funderet.

Kildebrønde Transport har i de sidste par år investeret i nye lastbiler, for at opfylde kravene for at kunne køre i miljøzonen i Købehavn og Frederiksberg Kommuner.

- Vi har monteret dieselpartikelfilter på to lastbiler, mens vi har udskiftet resten med nye lastvogne, der opfylder normerne uden filter, fortæller Ove Kristiansen.

Men den store investering har en bagside, fordi der sidder en digital tachograf i de nye lastvogne.

- Den digitale tachograf tager en stor bid af vores daglige køretid, sammenlignet med den gamle fartskriver. Hvis vi kører en tur til Farsø i Jylland og retur med en tachografbil, så er der halvanden time i forskel. En tachografbil kan simpelthen ikke vende i Jylland og være hjemme på Sjælland på en enkelt arbejdsdag. Det kan de gamle biler. Det gør det endnu sværere at få indtjeningen op på et rimeligt niveau, men vores kunder er heldigvis begyndt, at vise forståelse for de begrænsninger, som tachografen sætter, siger Ove Kristiansen.

Hustruen Lene kom ind i virksomheden siden 1978, hvor hun fik arbejde på kontoret. Da hun fyldte 18 år tog hun stort kørekort og fungerede som chaufførafløser i ferie og ved sygdom.

- Det gør jeg ikke mere, det er der simpelthen alt for travlt til – især nu, hvor vi kører med så mange biler.

Usikker fremtid

Ove og Lene Kristiansens datter Nancy, 22, og sønnen Michael, 28, kører begge som chauffører i virksomheden.

- Jeg tror ikke børnene har lyst til at overtage virksomheden. De kender den jo og ved, at man aldrig har fri, siger Ove Kristiansen, der er 56 år, åbent.

Kildebrønde Transports fremtid desuden usikker på grund af statens planer om en ny tosporet jernbanelinje mellem København og Ringsted over Køge.

- Vi ved simpelthen ikke, hvordan det ser ud om fem år. Vi har for år tilbage modtaget en arealreservation fra staten i forbindelse med anlægsplanerne for en ny jernbanelinje over Køge til Ringsted. Nu er den linjeføring jo blevet vedtaget i Folketinget, så det er meget usikkert, hvor længe vi kan blive her. Det kan jo godt være, de fremskynder projektet for at få gang i beskæftigelsen. Så går det måske hurtigere end forventet, siger Lene Kristiansen.

Hun peger på, at firmaet har rigtig gode forhold i dag.

- Vi kan ikke finde noget tilsvarende her i området. Det eneste alternativ er at finde en industrigrund, men vi har ikke indtjening til at sidde på en industrigrund til 30 millioner kroner. Så det er lidt usikkert, hvad det ender med, siger hun og trækker let på skuldrene.

- Hvis vi bliver eksproprieret om fem år, så er Ove over 60 og spørgsmålet er om man så orker, at lægge alt det slid i det en gang til. Vi har snakket en del om det, men vi ved simpelthen ikke, hvad vi gør, siger Lene Kristiansen.

- Vi vil nok kun fortsætte og gennemføre en flytning af virksomheden, hvis børnene ændrer mening og beslutter sig for at køre forretningen videre, tilføjer Ove Kristiansen.

Familiens virksomhed

Vognmandsvirksomheden blev startet af Erik Kristiansen i Herlev i 1947. Som så mange andre danske vognmandsforretninger blev der i starten kørt mælkeruter og med koks i sække. Men kørslen med gammelt jern og andet skrot, der udgjorde en betydelig andel af forretningsgrundlaget for den nye virksomhed, fyldte gradvist mere og mere. I starten af 60’erne havde transporten af skrot fortrængt andre godstyper helt.

Erik Kristiansen kombinerede i en årrække vognmandsforretningen med egen skrothandel.

Sønnerne Ove og Bjarne Kristiansen, der naturligvis har haft deres gang i virksomheden fra barnsben af, træder ind i familievirksomheden i starten af 70’erne.

Ove Kristiansen har kørt med gravemaskine for en entreprenør, da han forlader folkeskolen i 15-16 års alderen. Men da han bliver 18 og tager stort kørekort i 1971, venter en lastbil hjemme hos far.

Ove og Bjarne Kristiansen køber sig ind i faderens virksomhed allerede i 1974 og overtager virksomheden helt i 1978, hvor de stifter anpartsselskabet Kildebrønde Transport, Bjarne & Ove Kristiansen ApS.

Navnet Kildebrønde kommer fra virksomhedens daværende domicil i landsbyen Kildebrønde ved Hundige. Men som i Herlev og siden hen i Albertslund, så gjorde byudviklingen det svært at drive vognmandsvirksomhed i Kildebrønde og i 1989 flyttede Kildebrønde Transport til den nuværende adresse mellem Køge Bugt motorvejen og jernbanelinien til Køge.

Bjarne Kristiansen trækker sig fra virksomheden i 1999.

Kildebrønde Transport

Indtil årtusindeskiftet talte vognparken i Kildebrønde Transport typisk 5-6 lastbiler. I dag kører virksomheden med 14 lastbiler. 13 forvogne med hænger – alle med containerhejs. Der er monteret kran på seks af forvognene. Dertil kommer en enkelt trækker.

Virksomheden ejer desuden omkring 100 containere.

Der er 17 ansatte, fordelt på 14 chauffører – herunder en elev -, en pladsmand, samt Ove Kristiansen og hustruen Lene Kristiansen, der tager sig af regnskab og disponeringen.

ll@transinform.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079