Branchen skal turde tjene penge på it
Overblik: Integration af virksomhedens behov i et og samme it-system giver mange fordele, mener Claus Jensen fra TransOn.
Af Gwyn Nissen
Prisen bliver presset og sådan er det stort set i alle dele af transportbranchen – også når det gælder it-løsninger. Derfor søgte Claus Jensen til udlandet, da hans virksomhed TransOn skulle levere en nyt it-platform til en kendt dansk transportvirksomhed.
Da nordjyden Claus Jensen i 2004 etablerede Solution Finder havde han ikke troet, at han igen skulle blive brancheforhandler til transportbranchen.
- Men i 2006 fik jeg så mange opfordringer af Microsoft og tidligere kunder, at jeg startede et udviklingsselskab, som i dag er blevet til TransOn, forklarer Claus Jensen.
Siden da har han været i gang med at udvikle en ny brancheløsning til transportbranchen på basis af Microsoft programmet Dynamics NAV (Navision).
Opstarten har ikke været uden sværdslag. Et samarbejde med en dansk Dynamics NAV (Navision) partner endte ulykkeligt.
- Desværre, fik jeg ikke tilstrækkelig prioritet og nok for pengene i samarbejdet. Dertil kom, at projektet blev forsinket. Det medførte, at kunden blev utilfreds og jeg tabte penge, fortæller Claus Jensen.
Ny startSiden midten af 2007 har Claus Jensen arbejdet for en kendt transportvirksomhed, som stiller store krav til at få en unik forretningsløsning, som med garanti skal kunne give en bedre bundlinje og samtidig være billig og fremtidssikret.
Med baggrund i den tidligere erfaring var Claus Jensen opsat på, at gøre det bedre end sidste gang. I stedet for Dynamics C5 har han valgt storbroren Dynamics NAV (Navision), men denne gang skulle der være tilstrækkelig med programmeringsressourcer, som kunne programmere bedre, billigere og hurtigere.
Claus Jensen og TransOn søgte en ny partner og i begyndelsen af 2008 endte hans søgen i Malaysia, hvor Claus Jensen fandt det, han søgte efter.
Programmeringen er sidenhen foregået delvis i Danmark og delvis i Sydøstasien - og 1. januar 2009 gik systemet i drift hos kunden, som ifølge Claus Jensen ”er meget tilfreds med løsningen, som udvides løbende”.
Halv prisInvesteringen har ifølge Claus Jensen været cirka 40-50 procent under markedsniveau.
- Det har gjort, at de meget hurtigere kan tjene investeringen ind. De står meget bedre rustet til den hårde priskonkurrence i markedet og vil forbedre deres bundlinje allerede i år, påpeger Claus Jensen.
Krisen i branchen har gjort markedet mere prisfølsomt, og derfor har TransOn været i Ukraine efter endnu en programmør. Det betyder, at Claus Jensen kan sætte endnu mere fart i udviklingen, ligesom han overvejer at lave en decideret udviklingsafdeling i Ukraine.
- Jeg må sige, at der kan fås rigtig gode programmører til gode priser i Ukraine, siger Claus Jensen.
Penge i itHan peger på, at branchen skal turde tjene penge på IT, men at mange transportvirksomheder stadig holder sig tilbage med at investere i IT, selv om det i mange tilfælde kunne være den rette løsning. - På samme måde som kapaciteten skal tilpasses, skal der effektiviseres på de administrative linjer. Det ganske enkelt nødvendigt at tjene penge alle de steder, hvor det muligt for ikke at bundlinjen bliver mørkerød, siger Claus Jensen.
Udfordringen i mange virksomheder er ifølge Claus Jensen, at de bruger for mange små delsystemer, som ikke arbejder effektivt nok sammen: et system til at styre regnskabet i, et anden system til at styre booking og disponeringen i, et tredje system til at styre løn i og et fjerde system til flådestyring osv.
- I TransOn vil vi have mest muligt fuldt integreret i samme system, for derved at synliggøre virksomhedens arbejdsgange, så organisationen bedre forstår at følge disse, siger Claus Jensen, der tror på en yderligere sammensmeltning af systemerne, så eksempelvis disponenten kan blive mere effektiv på få skærmbilleder.
gn@transporttidende.com