Leman styrker Herning
Linet op: Ny administration og samling af aktiviteterne gør Leman klar til fremtiden.
Af Gwyn Nissen
En central placering, en ny administrationsbygning og en kommende udvidelse af områdets infrastruktur blev afgørende, da Leman valgte at satse på sit Herning-kontor som fremtidens drejeskive for trafikker til og Midt- og Vestjylland.
Leman tog i fjor sine nye administration i brug på Kærvej overfor MCH Messecenter Herning. De 1200 kvadratmeter nybyggeri blev færdige lige før finanskrisen indtraf. Og lige som mange andre i branchen måtte Leman herefter omdisponere sin forretning.
Det betød blandt andet, at Leman lukkede sine kontorer i Billund og Århus, mens transportkoncernen samtidig satsede på bl.a. Herning.
- Vi havde dels rammerne og dels er Herning-området et dynamisk kraftcenter, hvor der sker mange positive ting. Derfor er det også berettiget, at vi har en stærk filial her, siger afdelingsdirektør Kjeld Tygesen.
Han peger desuden på de seneste års investeringer i infrastrukturen i området, og ser frem til, at Herning bliver bundet endnu tættere på Østjylland og dermed Lemans fælles crossdocking-center i Taulov, når de næste motorvejsetaper er gennemført.
- Det gør, at vi kommer til at ligge endnu mere centralt og fortsat har en lokal/regional forankring, vurderer Kjeld Tygesen og peger på, at Leman både har en stærk tilknytning til det midtjyske, men også til hele oplandet, herunder Vestjylland.
Opdateret lagerForuden at samle administrationen i Herning, har Leman også investeret i et nyt lagerstyringssystem og opdateret faciliteterne på koncernens 6500 kvadratmeter store lagerhotel i byen.
- Det betyder, at vi nu kan tilbyde alle former for moderne logistikløsninger, siger Kjeld Tygesen – lige fra landevejstransport, sø, luft til lagerlogistik.
Under krisen har også Leman været tvunget til at reducere medarbejderstaben.
- Men der opstår også nye muligheder, nu hor vi har skabt et stærkt fundament: med et effektivt center i Taulov og investeringerne i Herning har vi indrettet os optimalt i forhold til når det går fremad igen, siger Kjeld Tygesen, der allerede kan se spæde, positive signaler.
- Vi er dog meget bevidste om, at markedsvilkårene er usikre et godt stykke ind i 2010.
gn@transporttidende.com