Det vigtige sker før A og efter B
Nye tider: Transport er meget mere end at flytte en vare. Kunderne forlanger nye løsninger og inspiration af deres logistikpartner, siger René Bergerling fra Scan Global Logistics.
Af Gwyn Nissen
Det står ikke kun i deres brochure. Det er blevet et mantra for medarbejderne hos Scan Global Logistics: Alle kan flytte varer fra A til B. Forskellen er, hvordan du gør det og det arbejde, der ligger før A og efter B.
- Det er bare ikke nok at kunne flytte en vare fra A til B. Kunderne forlanger i dag en innovativ logistikpartner, der kan udfordre dem, siger René Bergerling, Vice President, Business Development hos Scan Global Logistics, Corporate salg og marketing.
Han peger på, at logistikvirksomheder i dag stadig oftere optræder som konsulenter for deres kunder, der stiller krav om inspiration og forslag til, hvordan deres logistikoperationer kan blive bedre.
- Kunden forventer at få en værditilvækst ud af samarbejdet. I tendere i dag stilles der krav til garanterede besparelser, som ikke er koblet på selve transporten, siger René Bergerling.
Andre uddannelserDet har betydet, at virksomheder er blevet langt mere åbne overfor deres logistikpartner, men det stiller endnu større krav til logistikvirksomhederne.
- Når kunden forventer tre, fem eller otte procents besparelser, så er vi nødt til at sætte resurser ind fra vores side, som også omfatter andre uddannelsesmæssige baggrunde end vi har været vant til, siger René Bergerling.
Han peger på, at Scan Global Logistics i øget omfang har brug for medarbejdere med et højere uddannelsesniveau og blandt andet med analytiske evner.
- For nu er vi helt derinde, hvor vi ikke kun ser på transporten, men også på produktionsplanlægning, lagerstyring, indkøb og mange andre ting. Vi er med inde over hele forsyningskæden, påpeger han.
Egne eksperterScan Global Logistics strategi med at være lokalt repræsenteret i stedet for at samle medarbejderne i større centre kunne virke som en hindring i at tilføre kunderne denne ekspertise.
- Men sådan ser vi ikke på det. Vi samler det nødvendige team, når opgaven påkræver det, og vi kan inden for vores egen organisation trække på eksperter fra hele verden. Det er en styrke, når vi arbejder med så komplekse opgaver, siger Rene Bergerling, der tror, at denne udvikling bliver forstærket i de kommende år.
Scan Global LogisticsScan Global Logistics er en verdensomspændende logistikkoncern med repræsentation i over 200 lande. Koncernen har sit hovedsæde i Danmark.
Scan Global Logistics er blevet til ved en fusion af Mahé Freight og ScanAm i 2007. Mahé, der var stærk på luftfragt og havde de fleste af sine medarbejdere i Norden, har rødder tilbage til 1975. ScanAm blev grundlagt i 1988 – virksomheden havde sin styrke inde for søfragt og de fleste af ScanAm ansatte var placeret i udlandet. På den måde passede de to virksomheder godt sammen.
Koncernen har i dag en omsætning på omkring tre milliarder kroner årligt og beskæftiger globalt cirka 1100 medarbejdere.
I Danmark er der omkring 220 medarbejdere fordelt på kontorerne i Kastrup, Taastrup, Glostrup, Billund, Århus, Odense og Esbjerg.
Virksomhedens nøgleord er ”Simple – Independent – Reliable” som er de grundsten der garanterer kunderne den samme oplevelse globalt.
It er rygraden i udviklingenIT har for alvor været med til at kickstarte den udvikling, hvor transporten ikke længere ses isoleret, men blot som en del af hele virksomhedens forsyningskæde. Scan Global Logistics udviklede allerede for ti år siden sin egen IT-platform i forbindelse med transport og logistik af medicin for én af FN organisationerne.
- Systemet er vores fremtidssikring, siger René Bergerling, Vice President i Business Development. LWM - Logistics Workflow Management-systemet, der er hele rygraden i Scan Global Logistics operationer i hele verden, er siden blevet videreudviklet i samarbejde med Siemens-Fujitsu, den nye version bliver testet i næste måned.
Nøgleordene er effektiv kommunikation og gennemskuelighed: Kunden vil i dag kunne følge med i sine transporter og samtidig have et effektivt styrings- og planlægningsredskab.
OverblikSammen med kunden opstiller Scan Global Logistics en række milepæle og acceptgrader, som transporten skal opfylde. Hvis fristerne overskrides bliver disse milepæle røde i systemet og der sendes en proaktiv afvigelsesbesked til kunden.
Det betyder ikke nødvendigvis, at varen leveres for sent, men der kan være forsinkelser hos leverandøren, i tolden, hos agenten, transportøren eller kunden selv.
- Ved at have fokus på de røde milepæle, kan speditøren bruge sin tid på afvigelserne og handle proaktivt i stedet for reaktivt, hvor det ofte er for sent, forklarer René Bergerling.
Hele kommunikationen foregår desuden i det lukkede system. Der sendes således ikke mails mellem hinanden, men beskeder, dokumenter, statistikker, certifikater, aftaler, priser, regninger, fotos og lignende følger hele tiden transportopgaven og ligger i systemet.
- Det betyder i tilfælde af sygdom, ferie eller andet fravær, at en anden medarbejder nemt kan overtage opgaven, siger René Bergerling. I tilfælde af uenighed diskuterer vi desuden fakta med kunderne og ikke følelser - for begge kan se, hvad der er gået galt og hvor.
Real-tidEndelig peger han på, at systemet, som blandt andre Danfoss har taget i brug, hele tiden viser handlinger og aktiviteter i real-time.
Det er også lykkedes, at kæde såvel købs- som transportordre-systemerne sammen, og kunden har således mulighed for at søge/finde for eksempel en ordre både ved hjælp af enten købs- eller transportordren, og disse ordrer kan også søges helt ned på linie niveau.
I det øjeblik kunden skal bruge en vare, kan han desuden se, hvad den koster i transport og dermed få et overblik over transportomkostningerne i forhold til varens værdi, siger René Bergerling og peger på, at cost-management således også bliver en del af den ”vare”, som logistikpartneren forventes at levere i dag.
René Bergerling slutter af med at konstatere, at udover et avanceret IT-system søger kunderne heldigvis stadig en personlig service kombineret med overholdelse af leadtimes, reduktion af omkostninger og en yderligere integration mellem kunde og speditør:
- Evnen til at flytte varen fysisk fra afsender til slutbruger er ikke - som tidligere - det eneste afgørende element i udvælgelsen af speditøren.
gn@transporttidende.com