23948sdkhjf

Biobrændstof over kaj

Energi: Protein- og Oliefabrikken Scanola på Århus Havn har allerede travlt med leverancerne af neutraliseret rapsolie til biobrændstof.

Energi: Protein- og Oliefabrikken Scanola på Århus Havn har allerede travlt med leverancerne af neutraliseret rapsolie til biobrændstof.



Af Lars Lassen

Grenaa Havn er ikke den eneste danske erhvervshavn, der har tænkt sig at tjene penge på biobrændstof i fremtiden. Faktisk skaber den stigende efterspørgsel efter biobrændstof allerede i dag omsætning på en række erhvervshavne.

En af dem er Århus Havn, hvor Protein og Oliefabrikken Scanola A/S sender to tredjedele af virksomhedens produktion af rapsolie til Sverige, hvor den via kemivirksomheden Perstorp går videre til Sveriges største olieselskab Preem Petroleum, der tilsætter produktet til brændstof. Broderparten af den resterende produktion ender i Tyskland, hvor den finder tilsvarende anvendelse.

Da Danmark endeligt i foråret fulgte det svenske og tyske eksempel med Folketingets beslutning om tilsætning af biobrændstof i dansk benzin og diesel, betød det, at Scanola pludseligt fik udsigt til kunne afsætte rapsolie til biobrændstof på hjemmemarkedet.

- Vi har en forhåbning om, at de nye danske regler kommer til at gavne os i form af stigende efterspørgsel og øgede priser. Lige nu er afsætningen på rapsolie svær, for udbuddet er stort, og der er stor konkurrence på prisen. Til gengæld er mange af vore konkurrenter i Tyskland lukket på grund af finanskrisen, siger Scanolas produktionsdirektør Claus Emmertsen til magasinet Århus Havn.

Store udfordringer

Kravet om tilsætning af biobrændstof til benzin og dieselolie medfører også udfordringer og muligheder for Århus Havns to store brændstof-virksomheder Q8 og Samtank.

Her har man travlt med at finde ud af, hvordan man håndterer bioethanolen i de eksisterende benzin-anlæg.

Det Uno-X Energi-ejede Samtank og Q8 deltager i et biodieselprojekt sammen med Region Midtjylland og Daka. Her har østjyske biler siden foråret kørt på diesel, hvor fem procent udgøres af biodiesel fra Daka, der er baseret på slagteriaffald.

- I Samtank har vi i dag systemet til at håndtere biodiesel, men vi er endnu i skitsefasen med, hvordan vi skal gøre det på benzin. Da der ikke er tale om ny omsætning, mener vi godt, at vi kan klare ændringerne med vores nuværende tankkapacitet, udtaler adm. direktør Asbjørn Karlsson fra Samtank til magasinet Århus Havn

Hos Q8 er omstillingen stadigt i planlægningsfasen. En af de store udfordringer er de nuværende udvekslingsaftaler med andre olieselskaber, der sikrer, at selskaberne kan samarbejde om logistikken over hele landet. Et samarbejde, der blandt andet betyder, at man henter brændstof i hinandens terminaler, hvilket sparer både tid og brændstof.

- Det er faktisk en stor opgave at introducere et nyt produkt. Det kræver både ombygninger og helt nye måder at blande og håndtere produkterne på. Men i den udenlandske gren af Q8 familien har man håndteret biobrændstoffer i mange år, så vi har mange erfaringer at trække på, siger Bruno Helboe, der er ansvarlig for logistik og Business to Business markedet i Q8.

Han forventer, at bioethanolen kommer til Århus på skib.

Bio i tanken

Folketinget vedtog 29. maj lov om bæredygtige biobrændstoffer.

Den pålægger samtlige danske benzinselskaber at blande fem procent bioethanol i benzinen fra 1. juli 2010.

Et år senere skal diesel have tilsat syv procent biomasse.

ll@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11