Københavns Lufthavn: Helt ok
Vendepunkt: Fragtchefen er – omstændighederne taget i betragtning – tilfreds med situationen.
Af Herbert Nielsen
Helt ok, lyder meldingen fra Københavns Lufthavn på spørgsmålet om, hvordan det går. Og det er jo ikke så dårligt at høre i en tid, hvor europæiske lufthavne i øvrigt vånder sig under de vanskelige tider.
- Først og fremmest er det vel positivt, at vi ikke har mistet airlines gennem denne periode. Det har man ellers set så mange andre steder, siger lufthavnens fragtansvarlige, Lars Korup. Flere af selskaberne har justeret deres frekvenser, men de har fastholdt Københavns Lufthavn som en vigtig destination på deres rutenet, og det kan vi være rigtig godt tilfredse med.
Både Air China Cargo og China Airlines Cargo har før sommeren droslet ned fra tre ugentlige til to ugentlige rotationer.
- Men allerede nu er de tilbage på de vante tre ture. Air China Cargo flyver ind med en Boeing 747-400F, der vender her i København og altså vender hele sin fragt her. Der er godt nok planer om at forlænge ruten ud over København til Paris, men indtil videre er det fortsat København, der er endestationen, påpeger Lars Korup.
China Cargo Airlines flyver tre gange ugentligt på ruten Shanghai-Tianjin-København-Paris-Shanghai.
- Det foregår med en MD-11F, så kapaciteten er fra starten lidt mindre, og med Paris bundet på er det klart ikke hele kapaciteten, der er til rådighed i det danske marked. Men vigtig er ruten stadig for os, siger Korup.
ØnskedrømSingapore Airlines Cargo skar ned fra fem til fire ugentlige flyvninger.
- Det var jo en skam. Men til gengæld har de som tidligere refereret lagt en rute mellem København og Chicago og Dallas, og det er virkelig en ønskedrøm for os, siger Lars Korup. Chicago er jo fortsat en af de allervigtigste destinationer for dansk luftfragt, så der er noget, der betyder meget. I øvrigt har selskabet simpelthen så megen fragt i København, at vi da kun kan dele håbet om, at den femte flyvning kommer tilbage igen.
Endelig flyver også Korean Air Cargo to gange ugentlig på Købehavn, der engang var deres skandinaviske hub. Så blev nogle af flyvningerne forlagt til Sverige.
- Vi må se, om noget af trafikken kommer tilbage hertil en dag, siger Korup.
Debet-siden- På debet-siden har vi mistet meget DHL-trafik. Det skyldes ikke lokale forhold men en strategisk beslutning i DHL om at satse på et super-hub i Europa – og det blev som bekendt Leipzig. Dermed forlod de deres tidligere skandinaviske hub i København, og det var jo ærgerligt. Men vi har stadig en daglig Airbus A300 fragter mellem Leipzig og København, samt to An-26 feeder flyvninger til og fra henholdsvis Aalborg og Stavanger, forklarer Lars Korup.
Og så til de hårde kendsgerninger: Til og med august havde Københavns lufthavn i alt 206,299 tons fragt. Det var en nedgang på 11,7 procent i forhold til samme periode året før. Og nedgangen er stort set jævnt fordelt på import og eksport, mens Københavns Lufthavn har mistet en del fragt på transfersiden med DHL’s flytning til Leipzig.
- Tiderne taget i betragtning behøver vi ikke skamme os over dette resultat. Og det er min klare fornemmelse, at når vi får de nyere tal, vil det vise sig, at nedgangen er kulmineret fra august, og at det derefter er gået opad igen. Men, et svært år, det har det naturligvis været for alle, siger Lars Korup.