Mens vi venter på Tyskland
Infrastruktur-spørgsmål kan godt sætte sindene i kog – uanset om diskussionerne foregår herhjemme, i Frankrig, Polen eller som nu for eksempel i Tyskland.
Af Gwyn Nissen
Her har den nye tyske trafikminister Peter Ramsauer fra det bayerske CSU i den grad fyret op under debatten, så selv koalitionspartneren FDP protesterer voldsomt.
Og hvad er det så, Ramsauer har sagt: Efter at have investeret voldsomt i opbygningen af Østtyskland er turen nu kommet til, at der skal investeres i veje i den vestlige del af Tyskland. Den nye trafikminister luftede allerede sine tanker i forrige uge, men gentog dem så i weekenden. Det er da også den dårlige timing, som han nu står til tærsk for. For mens hele verden forleden stod i kø for at markere murens fald, er Ramsauer med sine bemærkninger med til at få den interne tyske øst-vest-konflikt til at blusse op igen.
Kritikerne peger på, at Østtyskland efter 40 års misligholdelse stadig har et voldsomt efterslæb i forbindelse med infrastrukturen og de hæfter sig ved, at også Bayern har fået milliarder af kroner til vejprojekter i forbindelse med den tyske genforening.
Men Ramsauer får også - om end stille – anerkendelse for sine synspunkter, som også omfatter investeringer i jernbanen. Det vesttyske vejnet er nogle steder i en lige så dårlig forfatning som efter krigen, siger Tysklands trafikminister.
Mange danske chauffører har da også for længst luret, at det er bedre at køre gennem Tyskland via øst-aksen i stedet for over Kassel-bakkerne.
Uanset udfaldet af denne debat, som allerede har svækket den nye minister, er det afgørende for Europa, at der ikke går politik i den tyske infrastruktur. Tyskland er drejeskiven for al transport på kryds og tværs af Europa.
Der er brug for effektive veje i Europas største transitland, og det kan ikke gå hurtigt nok. Derfor skal investeringerne hurtigt igennem systemet, så vejene kan blive opgraderet – i både øst og vest.
gn@transporttidende.com