Høj trafiksikkerhed på lastbiler
Den tunge transport er blevet langt mere trafiksikker end tidligere.
Trafikulykker med lastbiler trækker ofte store overskrifter i medierne. Men lastbilerne er langt bedre end deres rygte. Det en rapport fra tyske certificeringsorganisation DEKRA om færdselssikkerheden på lastbiler, der undergraver fordommene om lastbiler og trafiksikkerhed med solid videnskab.
Lastbiler er i dag involveret i 70 procent færre ulykker end de var i 1970. Alene siden 1995 er antallet af alvorlige ulykker med dræbte eller svært tilskadekomne, hvor der er lastbiler involveret, reduceret med 40 procent.
DEKRA påpeger, at de markante trafiksikkerhedsmæssige fremskridt er særligt bemærkelsesværdige, fordi der i dag transporteres mere en 100 kilo gods for hver europæer på vejene, hver eneste dag.
Den positive udvikling, skyldes ifølge de tyske ingeniører statistikere, at sikkerhedsudstyret på både lastbiler og personbiler er blevet forbedret markant, vejene er blevet bedre og langt mere trafiksikre og endelig er lastvognschauffører i dag langt bedre uddannet end de var for fire årtier siden.
- Lastbilerne er grimme at slå sig på, men tallene viser, at der er gjort meget for at få bugt med det værste, nemlig at lastbiler støder sammen med andre trafikanter, siger DTLs vicedirektør Morten Lindbo i en kommentar.
DEKRA fastslår, at trods de mange fremskridt, så kan det gøres endnu bedre i fremtiden. Chaufførerne kan angiveligt blive endnu bedre, blandt andet når det gælder om at anvende allerede eksisterende sikkerhedsudstyr, som spejle og sikkerhedsseler.
- Der er ingen tvivl om, at uddannelse og fokus på sikkerheden er vigtigt for branchen. Det er en af grundene til, at DTL blandt andet kører konceptet Trafiksikker Virksomhed (TIV), hvor virksomhederne helt lavpraktisk kan få indført en politik med fokus på sikkerheden. Udover at nedbringe samfundsomkostningerne ved dræbte og tilskadekomne kan virksomhederne også tjene penge ved at have et øje til kørselsadfærden, siger Morten Lindbo.
Elastik i tachografen
DEKRA peger på en lang række tekniske forbedringer, som automatiske overvågnings- og bremsesystemer og Intelligente Trafik Systemer (ITS), som tiltag, der også kan bidrage til at øge trafiksikkerheden. De tyske eksperter erkender, at der også er behov for øget politikontrol på vejene, hvis færdselssikkerheden – herunder omkring tunge køretøjer – skal forbedres yderligere.
Ganske bemærkelsesværdigt, så påpeger DEKRA, at det også vil kunne højne trafiksikkerheden, hvis bestemmelserne om brugen af den digitale tachograf (fartskriver) bliver gjort mere fleksibel, så en chauffør f.eks. kan køre videre indtil næste rasteplads, selv om køretiden dermed overskrides.