23948sdkhjf

Eurovignet: Lastbiltransport bliver næsten 10 procent dyrere

Forskere forventer, at godstransport på lastbil bliver 8,6 procent dyrere, når vejgodstransporten skal betale for de eksterne omkostninger.

Forskere forventer, at godstransport på lastbil bliver 8,6 procent dyrere, når vejgodstransporten skal betale for de eksterne omkostninger.



EU-Kommissions planer om at modernisere vignet-direktivet – der fastsætter rammerne for medlemslandenes opkrævning af vejbenyttelsesafgifter – skal især sikre, at lastbilerne i fremtiden kommer til at betale for de afledte samfundsmæssige omkostninger. Hidtil har skader på miljø og folkesundhed og til dels trængsel været ’gratis’ for transportbranchen og dermed i sidste ende branchens kunder. Men fremover skal lastbilerne betale for de eksterne omkostninger via et særligt tillæg til vejbenyttelsesafgifterne, hvis det står til EU.

EU’s egen forskningsorganisation, FFC, har nu undersøgt konsekvenserne af en sådan eksternalisering. Her forventer man, at prisen for lastbiltransport vil stige op til 8,6 procent, skriver DVZ.

EU’s økonomer mener dog, at eksternaliseringen på længere sigt bliver en god forretning for transportbranchen. Det skyldes, at den højere vejbenyttelsesafgift forventes, at øge transportvirksomhedernes motivation for at forbedre effektiviteten og indføre ny teknologi i et omfang, der svarer til 20-30 procent af den højere vejbenyttelsesafgift.

Effektivitetsforbedringerne omfatter øget lastningsgrad, mens ny teknik primært er mere miljøvenlig motorteknolgi (EURO5 eller højere), samt en bedre udnyttelse af infrastrukturen, hvilket tilsammen forventes at svare til et årligt beløb på 635 millioner euro (cirka 4,8 mia. kroner.)

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063