Cabotage-dato fastsat
EU’s nye cabotageregler træder i kraft i hele EU 14. maj 2010.
Dermed har Danmark – som er et af de EU-lande, der endnu ikke har indført de nye cabotageregler – godt et halvt år til at implementere reglerne herhjemme.
De nye cabotageregler begrænser et lastbils mulighed for at køre cabotagetransporter i andre EU-lande til maksimalt tre indenrigstransporter i det fremmede EU-land inden for en syv-dages periode. Herefter skal vogntoget forlade det pågældene EU-land, før det eventuelt vender tilbage og gennemfører yderligere cabotagekørsler.
Blandt andre vognmandsorganisationen Dansk Transport & Logistik har længe presset på for at få transportminister Lars Barfoed til at indføre de nye EU-regler i Danmark. Organisationen mener, at der eksisterer en ubalance, hvor udenlandske lastbiler på dansk grund profiterer langt mere af de uklare regler – og manglende kontrol i Danmark – end danske lastbiler gør tilsvarende i udlandet. Danmark har nemlig et såkaldt cabotage-underskud, har DTL dokumenteret.
- Cabotagekørslen – herunder ikke mindst den ulovlige cabotagekørsel – kan være en af årsagerne til de mange udenlandske lastbiler på de danske veje. DTL er derfor tilfreds med, at EU endelig har fået sat en fast cabotage-dato på i alle EU-lande og opfordrer transportministeren til at indføre de danske regler hurtigst muligt af hensyn til det trængte danske transporterhverv, så der kan etableres en mere rimelig konkurrencesituation, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
DTL opfordrer også ministeren til at hæve bøderne for ulovlig cabotagekørsel.