Havne tjener stadig penge
Krisen i den globale søfart har også ramt havnene, men i modsætning til rederierne, så tjener terminaloperatørerne stadigt penge.
Containerrederierne kæmper med blodrøde bundlinjer. Men selv om det dramatiske drop i volumener på skibene direkte rammer havne- og terminaloperatører, så tjener sidstnævnte stadig penge. Det skriver britiske Transport Intelligence med Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) som eksempel.
HHLA, der er den største stevedore på Hamborg Havn og en af Europas største containerterminaloperatører, har oplevet et brutalt dyk i containeromsætningen på 30 procent. Men trods den dramatiske nedgang i godsomsætningen, så viser regnskabet tredje kvartal en nettoomsætning på 746 mio. euro, hvilket er 26 procent mindre end sidste år, resultat før finansielle poster (EBIT) er blevet halveret til 130 mio. euro. Men HHLA forventer alligevel, at man kan fastholde en margin på mellem 14 og 16 procent.
I modsætning til rederierne, så har terminaloperatører som HHLA i langt højere grad kunnet fastholde prisniveauet på et profitabelt niveau. HHLA har dog også svunget sparekniven ved at sende medarbejderne på nedsat arbejdstid og udskudt investeringer.
Klaus-Dieter Peters, HHLA's bestyrelsesformand, rapporter, at der har været en vis stigning i mængderne i tredje kvartal. Men selskabet forventer fortsat en nedgang i containeromsætningen på 30 procent i hele 2009.