23948sdkhjf

København kører på brint-bølge

Hovedstaden fik sin første brinttankstation og otte brintbiler – leveret af Herning-virksomheden H2Logic.

Hovedstaden fik sin første brinttankstation og otte brintbiler – leveret af Herning-virksomheden H2Logic.



Dermed bevæger Københavns Kommune sig endnu et stykke hen ad den lange vej mod målet om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad. Københavns Kommune får senere i år også leveret 25 elbiler.

Teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam klippede snoren til brinttanken, så den første brintbil kunne trille ind og blive tanket op af direktøren for H2 Logic, Jacob Krogsgaard, i overværelse af bl.a. transportminister Lars Barfoed, den canadiske ambassadør Peter Lundy.

- Vi sætter i dag København på landkortet som en af bannerførerne for ren transport. København skubber sammen med H2 Logic en udvikling for brinttransport i gang i Danmark og i Nordeuropa, da brinttankstationen i København er med til at forsyne kommende brintbilsbilister fra Skandinavien og Tyskland med brint. Projektet er en visionær investering i fremtiden og er et blandt mange, der skal sørge for, at vi når vores mål om at være den første CO2-neutrale hovedstad i 2025, siger Klaus Bondam.

Lars Barfoed peger på, at regeringen har stor fokus på udvikling af bæredygtige transportløsninger, der kan være med til at nå målet om reduktion af CO2 uden tab af mobilitet.

- Derfor vil vi nøje følge udviklingen i dette projekt og lytte til de erfaringer Københavns Kommune og H2 Logic må drage. Jeg synes det er overordentligt vigtigt, at der søsættes så mange projekter som muligt inden for bæredygtige transportløsninger, så vi sikrer en bred afdækning af muligheder og ikke ensidigt satser på denne ene eller anden teknologi, siger Lars Barfoed.

Center for Grøn Transport under Færdselsstyrelsen er netop i samarbejde med Københavns Kommune i færd med at etablere et netværk mellem kommuner og centeret om erfaringer og vidensdeling om el-, brint- og hybridbiler.

Skub i udvikling

Formålet med brintbilsprojektet er at sætte skub i udviklingen på området. Derfor er Københavns Kommune gået forrest med indkøb af brintbiler, mens en privat partner, H2 Logic, har investeret i brinttankstationen.

- Overdragelsen af brintbilerne til Københavns Kommune og åbningen af brinttankstationen er endnu et stort skridt frem mod kommerciel brug af brint til transport. Kommunens daglige brug af bilerne giver vigtige driftserfaringer. Og bilerne og tankstationen kunne ikke være blevet leveret i dag uden et vellykket offentligt-privat samarbejde, siger direktør i H2 Logic, Jacob Krogsgaard.

Læs mere om Jacob Krogsgaard, H2 Logic, i næste nummer af Danmarks Transport-Tidende, der udkommer i næste uge.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078