23948sdkhjf

Transportministeren klar til cabotagedialog

DTL mener, at transportminister Lars Barfoed viste sand åbenhed ved samråd om cabotagereglerne.

DTL mener, at transportminister Lars Barfoed viste sand åbenhed ved samråd om cabotagereglerne.



Mens Frie Danske Lastbilvognmænd, som det fremgik af TTN i går, var stærkt skuffet over justitsminister Brian Mikkelsen og transportminister Lars Barfoeds holdning til cabotagespørgsmålet, efter det åbne samråd med Folketingets trafikudvalg, så er den konkurrerende brancheorganisation Dansk Transport & Logistik mere positiv.

Her hæfter man sig ved, at transportminister Lars Barfoed er klar til at indbyde transportbranchen til en drøftelse om indførsel af de nye EU-cabotageregler i Danmark før tid. Samtidig holdt transportministeren døren på klem for strengere bødestraffe for overtrædelse af cabotagereglerne.

- DTL er meget tilfreds med transportministerens udmelding om at drøfte en tidligere ikrafttræden med branchen. Vi opfatter det som en åbning mod at få indført de nye EU-cabotageregler i Danmark hurtigst muligt, siger DTLs vicedirektør Morten Lindbo, der overværede det åbne samråd.

Han erkender dog, at transportministeren samtidig påpegede, at der er en række hensyn, der skal afklares før EU’s cabotageregler kan indføres i dansk lovgivning.

- En hurtig ikrafttræden er noget, som DTL længe har kæmpet for blandt andre sammen med 3F i et fællesbrev til transportministeren tilbage fra april i år. Desuden er EU-cabotagereglerne allerede indført i bl.a. Finland, Tyskland, Italien og Belgien – og senest i Norge. Og som transportministeren nævnte på samrådsmødet, så er de nye regler alene en præcisering, så DTL ser ingen grund til at vente, siger Morten Lindbo.

Håndhævelse og straf

Det var en stribe af spørgsmål til transportministeren og justitsministeren fra Enhedslistens medlems af trafikudvalget, Per Clausen, der frygter danske chauffører og vognmænd bliver forfordelt i forhold til deres udenlandske kolleger, der typisk har lavere omkostninger – især på lønområdet.

Spørgsmålet om bødestørrelsen for overtrædelse af cabotagereglerne og håndhævelsen ved politiets kontroller, blev også drøftet på samrådet.

Overtrædelse af de gældende cabotageregler straffes i dag med en bøde 4.000 kroner. Bøden kan stige ved gentagelse. Ministeren luftede dog muligheden for at se på en forhøjelse af niveauet.

- Efter DTLs opfattelse er bødestørrelsen alt for lav. Til sammenligning koster det f.eks. 15.000 kroner. at køre ind i en miljøzone, hvis man ikke opfylder betingelserne for at måtte køre i zonen. Selv det at køre uden miljøzonemærkat koster mere, nemlig 5.000 kroner, selvom man i øvrigt opfylder miljøreglerne for at måtte køre i miljøzonen. Størrelsen på bøderne skal være på et helt andet niveau for at have en afskrækkende effekt. Bøderne skal være så mærkbare, at det ikke kan betale sig at bryde reglerne. Det princip har regeringen jo selv indført i køre- hviletidsreglerne i nærmest grotesk grad, siger Morten Lindbo, der oplyser, at f.eks. i Frankrig takseres et brud på cabotagereglerne i dag med over 100.000 kr. i bøde.

Kritik til justitsministeren

Mens DTL i store træk er tilfreds med svarene fra transportminister Lars Barfoed, så er skuffelsen over justitsminister Brian Mikkelsens holdning til håndhævelsen af de nye cabotageregler til gengæld mærkbar.

Justitsministeren fastholdt, at tungvognskontrol allerede er et prioriteret område for politiet og at der derfor ikke er behov forøget fokus på området.

Dermed er der ikke udsigt til øget indsats, selv om det nye cabotagedirektiv fra EU blandt andet skal gøre det langt lettere, at håndhæve reglerne.

- Vi har tidligere peget på behovet for håndhævelse og øget politikontrol. Det koster ordrer for danske transportvirksomheder, at det er så nemt at udføre ulovlig cabotage. Det vil det også være fremover, hvis reglerne ikke kontrolleres ved at sager forfølges til bunds, og der statueres eksempler. Nu findes der et godt sæt regler fra EU, og dem bør regeringen sætte en ære i at indføre hurtigt – for dernæst at kontrollere dem ordentligt, siger Morten Lindbo.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078