Glæde over vej-penge
Både FDL og ITD hilser øremærkning af 2,7 milliarder kroner til vejvedligeholdelse velkommen.
De ekstra 2,7 milliarder, som regeringen og Dansk Folkepartier er nået frem til, skal løfte standarden af det statslige vejnet.
- Set med objektive briller, er det positivt, at der afsættes flere midler til vedligehold, men det hører med i billedet, at vejnettet flere steder er slidt så voldsomt ned, at man kan frygte, at de 2,7 milliarder kroner slet ikke er tilstrækkeligt. Men der, hvor vi i FDL ser en smule lys i mørket, er, at man trods alt blev enige om at finde flere penge til vedligehold. Udover behovet for at udbedre det nedslidte vejnet, har den ekstra bevilling også et positivt element i, at den vil skaffe flere inden for anlægssektoren i arbejde, skriver FDL-redaktør Preben Skjøth i en kommentar.
FDL er på linje med sekretariatschef Søren Bülow i Dansk Vejforening, som vurderer, at cirka en milliard kroner af efterslæbet er en ekstra regning som følge af årelang manglende vedligehold.
- FDL har i årevis advaret mod nye politiske lappeløsninger, og forhåbentlig kan politikerne i dag se, at det blev dyrt at spare. Der skal bruges tre-fire gange så mange penge på at indhente efterslæbet, og det pynter bestemt ikke på trafikpolitikernes renommé, skriver Skjøth.
Hurtig i gangOgså International Transport Danmark glæder sig over flere penge til vedligehold af statsvejene og håber, at den stærkt tiltrængte vedligeholdelse af statsvejene bliver sat i gang hurtigst muligt for at afhjælpe de mange års efterslæb og for beskæftigelsens skyld.
Mogens Therkelsen, formand for ITD, roser, at der med den nye finanslovsaftale tilføres yderligere 2,7 mia. kr. over de næste fire år til vedligeholdelse og genopretning af de nedslidte statsveje.
ITD har længe efterspurgt flere penge til vejvedligeholdelsen. De 2,7 mia.kr er et markant løft og en rigtig god start, men desværre langtfra nok til at sikre en tidssvarende infrastruktur, vurderer ITD.
- Vi opfordrer nu til, at de tiltrængte vedligeholdelsesarbejder igangsættes hurtigst muligt som et tiltrængt skub til dansk økonomi og beskæftigelse, siger Mogens Therkelsen.