2,7 milliarder til vedligeholdelse
Glæde hos DI Transport over fast årligt pengebeløb til vejene i forbindelse med finanslovsforhandlingerne.
Direktør i DI Transport, Michael Svane, hefter sig ved, at de 2,7 milliarder kroner årligt gives udover de fem milliarder kroner, som er afsat til motorvejsbyggeri .
- Udover at vi får lappet på vejene, betyder det, at fremtidige penge, som bliver afsat til vejene, ikke skal bruges til at reparerer på et efterslæb, men bruges til udbygning og du udvikling af vejnettet, siger Michael Svane.
Han betegner kontoen til vejvedligeholdelse som en ”gøgeunge” i de hidtidige politiske forhandlinger, og glæder sig over, at det endelig er lykkedes at lukke munden på den.
- Det er en klog og nødvendig beslutning, som vi hilser meget velkommen, siger Svane.
DTL frygter kommunal spareiverDer er også tilfredshed med opprioriteringen af vejvedligeholdet på statsvejene i vognmandsorganisationen Dansk Transpor & Logistik.
- Det har længe stået klart, at udskydelsen af vedligeholdelsen af vejnettet har udviklet sig til en stadig større bombe under den fremtidige økonomi for vejnettet i Danmark. Det er senest dokumenteret i en rapport fra McKinsey & Co. Det er derfor befriende, at regeringen og forligspartierne nu tager tyren ved hornene, og tilfører 2,7 mia. kr. til den statslige vejvedligeholdelse, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
DTL tvivler dog på kommunernes vilje til at løfte vejvedligeholdet på de kommunale veje.
- Selvom det er glædeligt, at der afsættes en lånepulje på 1 mia. kr. til bl.a. investeringer i kommunernes veje, så er DTL bekymret for kommunernes kortsigtede politik for vejvedligeholdelsen, siger Erik Østergaard.
Efterlyser momskreditter og filtertilskudDTL mener, at vognmandserhvervet står tilbage med to uopfyldte ønsker, dels en forlængelse af ordningen med udskydelse af virksomhedernes momskreditter, og dels ekstra penge til tilskudspuljen til anskaffelse af partikelfiltre til lastvogne.
Transporterhvervet står derfor med en uhyre vanskelig opgave med at finansiere partikelfiltre for ca. en halv milliard kr. frem til 1. juli 2010, fordi kravene i miljøzonerne i København, Frederiksberg, Aalborg og snart også Odense og Århus skærpes. DTL har beregnet, at der skal tilføres 120 mio. kr. til puljen, der angiveligt er ved at løbe tør.