Havnetunnel i modvind
Københavns oldermand blander sig nu i valgkampen.
I et debatindlæg siger oldermand i Kjøbenhavns Vognmandslaug, Jørgen K. Jensen, Greve, at ”det er den trafikmæssige fremkommelighed og trafiksikkerheden, der kommer til at betale for magtkampen om taburetterne i borgerrepræsentationen. I hvert fald - hvis der som ventet - atter bliver et rødt flertal i København.”
Jørgen K. Jensen peger på, at den stærkt tiltrængte havnetunnel, der skal lede trafikken ud til motorvejsnettet uden om byen, ikke er nævnt med et ord i den kommunalpolitiske aftale mellem LO Storkøbenhavn, Socialdemokraterne, SF og Enhedslisten i København.
- Kun med nogle særdeles ukonkrete vendinger om at arbejde for trafikløsninger, der kan reducere biltrafikken. Formentligt i et forsøg på at sløre venstrefløjens uenighed om nødvendigheden af en havnetunnel, skriver Jørgen K. Jensen.
- SF er ikke begejstret for at etablere en havnetunnel, og formanden for LO i Storkøbenhavn, Peter Kay Mortensen, er i Politiken citeret for, at Enhedslisten er imod en havnetunnel, selv om den anbefales af fagbevægelsen. Den fælles enighed om at opnå politisk indflydelse og magt har fået førsteprioritet. På det trafikmæssige plan har den københavnske fagbevægelse indtil videre ikke opnået mange point i sit comeback som politisk magthaver, mener oldermanden.
- Det bliver ikke bedre af, at parternes foretrukne kandidat Frank Jensen i sin iver efter at blive den første nordjyde i den københavnske overborgmesterstol forsøger at være venner med alle. Naturligvis lægger han sig ikke ud med den lokale fagbevægelse, som har skrevet og økonomisk støtter hans valgprogram. Han er også positiv over for de ikke altid lige tilregnelige politiske venner, som opererer til venstre for Socialdemokraterne. Også selv om en havnetunnel ikke fremstår som en af deres mærkesager, skriver Jørgen K. Jensen.
Uforpligtende udtalelse- Frank Jensen har været ude med en melding om, at han vil blive ved med at arbejde for en havnetunnel, hvis regeringen ellers vil være med til at betale. En forventet og temmelig uforpligtende udtalelse i en valgkamp.
- Det er som om, at Socialdemokraternes kandidat til overborgmesterposten bevidst overser, at både regeringen og pensionskæmpen ATP har vist stor interesse for etableringen af en havnetunnel. Han undlader også at gøre opmærksom på, at trafikminister Lars Barfoed på Folketingets vegne tilbyder at være fødselshjælper i et tunnelprojekt, hvor både private og offentlige aktører går sammen. Formentlig fordi ministeren har den forkerte partifarve.
- Spørgsmålet er, om Frank Jensen helhjertet vil arbejde for en havnetunnel. Det drejer sig om at aflaste den indre by i København for trafik, støj, luftforurening og at forbedre trafiksikkerheden. Nu ved jeg godt, at utroskaben florerer i den politiske verden, men det skader ikke, at man en gang imellem fremstår som en troværdig politiker. Også selv om man er socialdemokrat og nordjyde med overborgmesterambitioner, skriver Jørgen K. Jensen, ønsker klare svar inden valget 17. november.