Tomme hylder til jul
Den kriseramte containerskibsfart har haft så travlt med at tilpasse kapaciteten, at forsyningssikkerheden er truet.
Det hævder britiske Transport Intelligences topchef, John Manners-Bell i et interview med BBC.
Han vurderer, at den helt nødvendige tilpasning af kapaciteten, hvor rederierne har oplagt containerskibe, øget antallet af anløb på de enkelte linjetrafikker, samt nedsat den hastighed som skibene sejler med betydeligt, ikke kun har sikret højere fragtrater.
- Det her også reduceret den fleksibilitet, som der hidtil har været på containerfragtmarkedet betydeligt. Den udvikling er forstærket af den betydelige volatibilitet, der præger branchen, hvor kontrakter, der blev indgået, da raterne var i bund, nu ikke længere opfyldes, siger Manners-Bell.
Han påpeger, at detailhandlen – der sidste år brændte inden med betydelige mænger varer efter en skuffende julehandel – i år har udvist stor forsigtighed i ordreafgivelsen.
- Hvis julehandlen så går bedre end forventet og man derfor forventer, at kunne effektuere sene ordrer til opfyldning, så er det meget sandsynligt, at en betydelig andel af disse varer ikke ankommer i tide. Det kan i sidste ende fortætte til på den anden side af nytår, hvor udsalget jo udgør en vigtig afsætningsperiode for detailhandlen. Der er simpelthen en betydelig usikkerhed for detailhandlens forsyningskæde i de kommende måneder, siger John Manners-Bell.
Han påpeger, at de importører, der forventer at kunne omgå manglende kapacitet ved af flyve varerne fra Asien til Europa eller USA, formentlig vil løbe ind i tilsvarende kapacitetsproblemer, fordi luftfragtsselskaberne også har skåret ned. Her har computerfabrikantens Apples succes med den nye iMac computer i den sidste måned optaget så meget af den ledige kapacitet på luftfragtsmarkedet, at fragtraterne på flere ruter er steget med helt op til 50 procent.