ITD-Brochure om lastbilers miljøbelastning
Kun en tyvendedel af de den samlede CO2-udledning kommer fra lastvogne.
Det fremgår af en ny pjece om lastbilers miljø og klimabelastning fra International Transport Danmark. Men selv om mange sikkert bliver overasket over, at lastbilerne kun står for fem procent af den samlede CO2-udledning, så anerkender ITD, at lastbilerne skal udlede mindre CO2 i fremtiden.
Men eksportvognmændenes brancheorganisation fastslår i pjecen, at lastbilerne er blevet langt mere energieffektive i løbet af de sidste tre årtier. En positiv udvikling som ITD er helt sikker på fortsætter i de kommende år – især, hvis myndigheder og politikerne støtter op om den innovation og foretagsomhed, som kendetegner såvel lastvognsproducenter som vejgodstransportbranchen.
- Med pjecen ønsker vi at slå fast, at lastbiltransportbranchen konstant arbejder på, at forbrugere og producenter kan få leveret varer så effektivt og miljøvenligt som overhovedet muligt, fortæller underdirektør i ITD, Poul Bruun. Poul
- I pjecen giver ITD også bud på, hvilke effektiviseringer og bedre politiske rammevilkår det kræver, hvis transportbranchen skal bidrage til yderligere CO2- og miljøforbedringer”.
Energieffektive køretøjerI de sidste 20-30 år er lastbilerne blevet langt mere energieffektive og udleder dermed mindre CO2. ITD nævner som eksempel, at et 40 tons eksportvogntog i dag bruger omkrig 36 procent mindre brændstof end for 26 år siden. Der er også opnået en række andre markante miljøforbedinger. De nyeste Euro 5-lastbiler udleder i gennemsnit 95 procent mindre af de mest miljø- og sundhedsskadelige stoffer, sammenlignet med da den første euro-norm blev introduceret for næsten 20 år siden.
En lastbil fra før 1970 støjer angiveligt mere end 24 moderne lastbiler.
Bedre adfærdTeknikken løser ikke vejtransportens klimaudfordring alene. ITD påpeger, at endnu mere effektiv drift af transportvirksomhederne, ændret adfærd hos alle led i transportkæden, allerede har bidraget væsentligt til nedbringelse af energiforbruget og dermed CO2-udledningen. Men yderligere uddannelse af ikke kun chauffører, men alle medarbejdergrupper, kan sammen med avancerede it-systemer nedbringe vejgodstransportens klimabelastning yderligere i de kommende år.
ITD-pjecen påpeger, at den gunstige udvikling ikke kun skabes via nye motorteknologier, alternative brændstoffer. Det kræver også en aktiv forskningsindsats, bedre infrastruktur, samt forbedrede rammevilkår – alt sammen forhold, der kræver politisk vejlvilje og kontante bevillinger.
Selv om det ikke fremgår direkte af ITD’s pressemeddelelse, så er det tydeligt, at pjecens formål er at forhindre politiske hovsa-løsninger, hvor skrappe krav og måske især afgifter blot bliver en gold byrde for godstransportbranchen uden det reelt bidrager til at mindske CO2-udledningen.
At frygten er reel, blev blandt andet klart i går, da Dansk Erhverv afholdt en konference om ’Transportens klimaudfordringer’ på Børsen i København.
Her mente folketingsmedlemmet Pia Olsen Dyhr, SF, at det var nødvendigt at pålægge godstransportbranchen afgifter for at ændre adfærden. Herunder at forhindre langdistancetransport af varer, der lige så godt kan produceres lokalt.