23948sdkhjf

Bring Citymail lukker postdistribution i Danmark

Ulige konkurrencevilkår og finanskrisen slog benene væk under Bring Citymails bude.

Ulige konkurrencevilkår og finanskrisen slog benene væk under Bring Citymails bude.



Bring Citymail, der var det klart mest seriøse bud på en konkurrent til Post Danmarks brevmonopol i Danmark, har distribueret industriel post i Hovedstadområdet siden 2008. Men nu har ejerne Posten Norge opgivet indmarchen på det danske brevmarked, der startede i 2007.

- Opstarten er blevet ramt af finanskrise og lavkonjunktur, samtidig med at Bring Citymail Danmark har haft en momsulempe på 25 procent i forhold til hovedkonkurrenten Post Danmark, som er fritaget for moms på befordringspligtige produkter – herunder magasiner. Det er ikke lykkedes os at få lønsomhed på brevdistribution i Danmark, og det beklager vi overfor de mange danske kunder og virksomheder, som har ønsket et alternativ, siger Dag Mejdell, Koncernchef i Posten Norge AS.

Bring Citymail Danmark lover at opfylde alle kundeaftaler og forpligtelser. Der pågår nu forhandlinger med medarbejderrepræsentanter for de omkring 440 medarbejdere i virksomheden.

Med etableringsomkostninger og negative resultater i de første driftsår, har Bring Citymail Danmark sammenlagt tabt omkring 500 millioner kroner.

- Investeringen i Bring Citymail Danmark var beregnet at koste 300 millioner kroner. Nu har vi investeret yderligere 200 millioner kroner, og vi ser fortsat ikke lønsomhed. Vi må stoppe tabene og planlægger derfor at stoppe postdistributionen fra januar 2010, siger koncernchef Dag Mejdell.

Halvhjertet postliberalisering

Lukningen af Bring Citymail er et hårdt slag for de mange blade, magasiner og tidsskrifter, som det seneste år har opnået en væsentlig besparelse på distributionen gennem den konkurrence, som Citymail har sat i gang, siger direktør i Danske Specialmedier Christian Kierkegaard.

Han frygter store omkostningsstigninger for mange blade – og det på et tidspunkt, hvor bladene i forvejen er hårdt ramt af recessionen i samfundet og den kraftige annoncenedgang, det har ført med sig.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078