23948sdkhjf

VW Transporter Årets Varebil 2010

Vinderbil: Ny opdateret Volkswagen Transporter imponerede med en ny tyst drivlinje, da otte kandidatbiler konkurrerede om titlen Årets Varebil 2010.

Vinderbil: Ny opdateret Volkswagen Transporter imponerede med en ny tyst drivlinje, da otte kandidatbiler konkurrerede om titlen Årets Varebil 2010.



Af Lars Lassen

Volkswagen gav konkurrenterne baghjul for anden gang på mindre end en måned, da den opgraderede VW Transporter løb med titlen Årets Varebil 2010. Kun et par uger forinden havde Volkswagen Polo vundet kåringen af Årets Bil 2010.

Det var 12 gang at Motorjournalisternes Klub i Danmark (MKD) kårede Årets Varebil.

Danmarks Transport-Tidende var ikke alene om at være imponeret af den opgraderede Volkswagen Transporter, da otte kandidatbiler dystede om titlen Årets Varebil 2010 på FDM Sjællandsringen ved Roskilde. Et solidt flertal af de ni øvrige jury-medlemmer, havde også tildelt toppoint til det nybagte rugbrød fra Wolfsburg.

De tre finalister VW Transporter, Iveco Daily og Mercedes Sprinter var alle faceliftede udgaver af eksisterende kassevognsmodeller. Men fælles for dem alle og flere andre af kandidaterne, så var den vigtigste forbedring gemt under motorhjelmen.

Klimaduks

Volkswagen Transporter har fået en helt ny brændstofbesparende og miljøvenlig drivlinje, hvor den efterhånden klassiske Volkswagen pumpe-dyse diesel er erstattet af en moderne 4-cylindret TDI commonrail dieselmotor på 2.0 liter, hvor med dieselpartikelfilter er standard. Motorydelsen på de fire motorvarianter er 84 hk (220 Nm), 102 hk (250 Nm), 140 hk (340 Nm) og 180 hk (400 Nm). Sidstnævnte er udstyret med en såkaldt biturbo, der sikrer optimalt turbotryk i hele omdrejningsspektret.

Den nye Transporter opfylder som de andre opgraderede kassevogne Euro5 standarden..

Ifølge Volkswagens egne oplysninger, så kører den nye Transporter helt op til 13,8 km/l og udleder helt ned til 194 gram CO2 pr. kilometer.

Det betyder, at Transporter T5.2 ikke bare kører længere på literen og forurener væsentligt mindre end forgængeren, men formentlig også overgår de fleste af konkurrenterne. Det lavere brændstofforbrug medfører automatisk, at udledningen af CO2 bliver mindre til gavn for klimaet.

Støjdrop

Det skal retfærdigvis understreges, at konkurrenterne Iveco Daily, Mercedes Sprinter og Ford Transit Econetic har præsteret lignende forbedringer ved opgradering af drivlinjen.

Der hvor VW Transport T5.2 for alvor skiller sig ud, er støjniveauet i kabinen, der er markant lavere end hidtil, fordi vibrationer og motorstøjen er reduceret mærkbart, så Transporter nu er den mest ørevenlige kassevogn på markedet – bortset fra den forholdsvis dyre Mercedes Sprinter med den nye 6-cylindrede motor, der er hentet fra Daimlers personvognsprogram. De mere overkommelige 4-cylindrede Sprinter versioner, hvor Mercedes også har formået at sænke motorstøjen i anelse i forhold til forgængere, brummer dog mærkbart mere i kabinen en den nye VW Transporter.

Sammenholdt med en ny og bedre undervogn, der har forbedret køreegenskaberne og især komforten, og det faktum, at Volkswagen kan levere den nye Transporter T5.2 for omtrent samme pris som forgængeren, så var Volkswagen en klar vinder.

Pris i ro

Skandinavisk Motor Kompagni, der står for importen af Volkswagens, pressechef med ansvar for Volkswagens personbiler og varebiler, Søs Righoldt Illum oplyste, at prisen på den billigste udgave af VW Transporter kun stiger med 0,4 procent.

- Men da vi siden januar 2009 gradvist har sænket prisen på VW Transporter med 10 procent, så vil de nye Transporter-modeller stadig være 10 procent billigere end de var for et år siden, sagde Søs Righold Illum.

Volkswagen Erhvervsbilers Direktør, Bent Rosendal, udtalte efter kåringen:

- Jeg er rigtig stolt på Volkswagen Erhvervsbilers vegne. Det her kommer ikke som en kæmpe overraskelse. De danske motorjournalister har truffet et sagligt og professionelt valg og kåret den nye Transporter, fordi den sætter standarden og har så utrolig mange kvaliteter, som den har.

Afgørelsen

VW Transporter vandt klokkeklart Årets Varebil 2010 med 85 point foran Iveco Daily EEV med 53 point, tæt fulgt af Mercedes Sprinter med 47 point.

ll@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062