23948sdkhjf

Støt vækstkurs hos Dachser Nordic

Kvalitetsdistribution: Dachser Nordic fastholder vækstkursen, der har øget antallet af forsendelser med mere end 300 procent.

Kvalitetsdistribution: Dachser Nordic fastholder vækstkursen, der har øget antallet af forsendelser med mere end 300 procent.



Af Lars Lassen

Da Dachser Denmark tog hul på byggeriet af en helt ny og topmoderne terminal på Avedøre Holme i starten af året var der rigtigt langt mellem de gode nyheder i økonomien. Ordførende direktør i Dachser Nordic A/S, Finn Skovbo Pedersen indrømmer gerne, at byggeprojektet flere gange siden har givet anledning til tvivl.

- Vi har da overvejet, at trække i nødbremsen. Især i løbet af foråret, da det så ud til, alt var gået i stå. Vi er ramt af konjunkturerne som alle andre, Men vi har kunnet se, at vi bliver ved med at øge antallet af forsendelser og den nye terminal vil sikre en tiltrængt forøgelse af vores kapacitet. Samtidig viser vores gode erfaringer fra Kolding, hvor vi åbnede ny terminal i starten af 2008, at vi opnår en markant forbedring af vores effektivitet, så vi har bevaret tiltroen til fremtiden, siger Finn Skovbo Pedersen.

Den tyske distributions- og logistikvirksomhed Dachser etablerede allerede afdelinger i Danmark i 90’erne. Men det var først købet af Haugsted i 2005 der sikrede et fodfæste i hele Skandinavien og for alvor placerede den tyske koncern på det danske logistiklandkort.

Dachsers aktiviteter er koncentreret på tre specialer; landtransport og kontraktlogistik, sø- og luft, samt food logistics, der dog ikke er på paletten i Dachser Nordic.

- Tidligere beskæftigede vi os primært med transporter af part- og full loads kombineret med stykgods. Efter vi er blevet opkøbt af Dachser, er distribution af stykgods blevet kerneområdet. Det er en del af forklaringen på, at antallet af forsendelser er mere end tredoblet i forhold til tidligere, fortæller Dachser Nordics ordførende direktør Finn Skovbo Pedersen.

Samlet set havde virksomheden omkring 240 ansatte i Skandinavien. Det tal steg siden til omkring 300 ansatte indtil Dachser Nordic solgte Aircargo Services fra i foråret og medarbejderskaren tæller i dag omkring 270 ansatte.

Stærk investeringslyst

Overgangen til Dachsers kerneprodukt – distribution af stykgods og kontraktlogistik - og integrationen i koncernens it-system har krævet en betydelig omstilling og ganske store investeringer.

Dachser Denmark kunne rykke ind i nye lagerfaciliteter i Kolding i januar og hovedsædet i Hvidovre følger trop med indflytningen på den nye terminal næste forår.

- Det har krævet ganske store investeringer, at tilpasse og integrere virksomheden i Dachser, siger salgs- og marketingskoordinator Niels Stæhr Wraae. Det er en proces, der har været i gang lige siden 2005.

Den familieejede Dachser-koncern er parat til at investere offensivt i de projekter, som ledelsen tror på.

- Der er afsat 1,2 milliarder euro, til investeringer over de næste fem år. Der er en stor investeringsvillighed og man er godt klar over, at man skal igennem en proces, før man tjener penge. Omvendt, så er det et klart mål, at alle selskaber skal tjene penge. I kraft af, at Dachser er et familieejet foretagende, så kan man dog tænke lidt mere langsigtet end det ellers er normalt i kommercielle selskaber. Men det er ikke sådan at man i årevis vil subventionere udenlandske selskaber, fastslår ordførende direktør Finn Skovbo Pedersen.

Kvalitet og købmandskab

Den helt store forandring er et nyt it-system, der er baseret på landevejsdistribution af stykgods. Den anden store forandring er, at Dachser Nordic nu har fuldstændig kontrol med hele processen.

- Godt nok ejer vi ikke lastbilerne, vi køber som alle andre den ydelse hos vognmænd. Men vi styrer processen. Vi er gået fra at være en traditionel speditør, der formidler transport til at være producerende, der tager hele processen i egne hænder, siger Finn Skovbo Pedersen. Dachser har primært beskæftiget sig med distribution siden starten i 1930 og de har opbygget en ekspertise, som jeg ikke er stødt på tidligere i de mange år, jeg har været i branchen.

- Heller ikke jeg. Det gode traditionelle købmandskab, som danske speditører altid har praktiseret, er der naturligvis stadig, supplerer Niels Stæhr Wraae, der forklarer forandringen således:

- En traditionel dansk speditør anvender typisk agenter ude omkring i Europa, hvor man samler stykgods sammen en, to eller tre gange om ugen og så henter det ind til en terminal, hvor man så giver det videre til en anden fremmed distributør. I Dachser har vi selv overtaget kontrollen med hele processen, siger Niels Stæhr Wraae.

En anden ting er, at Dachser kører dagligt på alle destinationer. Det er en af netværkets helt store styrker.

Tysk grundighed

Et kvalitetsprodukt, den samme service dag ud og dag ind, uanset hvor i Europa og en meget høj træfsikkerhed. Det er Dachsers styrke. Stykgodset lander inden for tidsfristen i mere end 98,5 procent af tiden.

- Det at it-systemet sikre fuld gennemsigtighed på hver enkelt transport, hvor det er synligt for alle, hvor der eventuelt er problemer, kombineret med en vis portion tysk grundighed, betyder at hele netværket er usædvanligt pålideligt, siger Niels Stæhr Wraae.

Der er ikke noget, der er overladt til tilfældighederne.

- Der er et stærkt fokus på at være på forkant i hele processen, så problemer eller egentlige fejl – vi begår naturligvis også fejl, men ikke nær så hyppigt, som tidligere - bliver opdaget så tidligt som muligt. Det betyder, at vi hurtigt kan gribe ind for at afhjælpe problemet og vi sørger for at informere kunden inden han selv opdager, at der er noget galt, tilføjer Finn Skovbo Pedersen.

- Det sikrer, at vores kunde kan informere sine kunder i god tid, hvis varerne er beskadiget eller blot forsinket.

Omkostninger og konkurrenceevne

Dachsers fokus på kvalitet betyder ikke, at kunderne nødvendigvis skal betale mere end hos konkurrenterne.

- Vi er ikke dyrere end andre. I kraft af, at vi selv har kontrol med alle led i produktionen, så kan vi også langt bedre selv styre vores omkostninger. Det betyder, at vi bliver mere konkurrencedygtige, siger Finn Skovbo Pedersen.

Han fremhæver Dachsers egne terminaler som et eksempel på, hvordan koncernen sikrer en optimal drift.

- Ved at anvende egne skræddersyede terminaler, som er indrettet præcist til formålet, sikrer vi en optimal effektivitet. Det vi selv oplevet på den nye terminal i Kolding, der er en typisk Dachser-terminal, og det kommer vi også til at se, når vi tager den nye terminal i brug her i Hvidovre, siger Finn Skovbo Pedersen.

- Investeringerne i terminalerne sikrer, at det samme antal medarbejdere kan håndtere langt flere forsendelser end tidligere.

Dachser Denmarks Sø- og luftafdeling har opnået endnu mere markant succes, hvis man måler på antallet af ansatte, der er øget fra fire til 13 på få år. Også her forventes, der fortsat vækst – både på kort og lang sigt.

Ny terminal i Hvidovre

Dachsers nye danske hovedkontor og terminal på Helseholmen i Hvidovre betyder mere end en fordobling af kapaciteten.

Det nuværende grundareal på Jernholmen på 16.500 kvadratmeter bliver til 70.000 kvadratmeter. Terminalarealet øges fra nu 1500 til 4.100 kvadratmeter og antallet af porte stiger fra nu 13 til 41. Kontorarealet vokser fra nu 1.800 kvadratmeter til 3.000.

Den nye terminal kommer til at koste omkring 164 mio. kroner.

Dachser World Wide

Dachser beskæftiger på verdensplan godt 18.000 ansatte fordelt på 305 afdelinger. I 2008 omsatte koncernen for 3,6 milliarder euro, der blev transporteret 29,1 mio. tons gods fordelt på 43,3 mio. forsendelser.

Dachser-koncernen startede i 1930 i Kempten i Tyskland, hvor familievirksomheden stadig har hovedsæde. Tyngdepunktet for selskabets aktiviteter ligger fortsat i Europa, men Dachsers netværk trækker tråde til det meste af kloden.

Samlet set råder virksomheden over 4,7 mio. kvadratmeter areal på egne terminaler, hvor man har 1,34 mio. kvadratmeter lager.

ll@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094