23948sdkhjf

Den blå palle-bølge ruller

Paller: CHEP forventer fremgang i Danmark med en offensiv satsning og flere nye medarbejdere.

Paller: CHEP forventer fremgang i Danmark med en offensiv satsning og flere nye medarbejdere.



Af Gwyn Nissen

De er irriterende, de er dyre og de er årsagen til mange stridigheder - men de er nødvendige: Paller.

Men der findes faktisk et sted i landet, hvor de elsker paller: CHEP står bag den blå palle-bølge i transport- og logistikindustrien. Den australske koncern har gjort det til sit speciale, at styre kundernes ofte omfattende pallelogistik.

- Der er kun få firmaer, der for alvor sætter resurser og mandskab af til styringen af deres paller, og derfor er pallestyring sjældent en spidskompetence i mange af virksomhederne, siger forretningsudviklingschef Erik Hauge Pedersen fra CHEP.

Han peger på den daglige kamp med at få styr på de traditionelle byttepaller og hvor fornemmelsen af at aflevere gode palle mod at få dårlige tilbage er fremherskende.

- Palle-problematikken fylder rigtig meget i virksomhederne. Det giver mange diskussioner og unødigt tidsforbrug – og det er ofte transportøren, der kommer i klemme og betaler regningen, vurderer Erik Hauge Pedersen.

Ikke mindst, når transporterne går sydover.

- I Danmark er pallekvaliteten rimelig, men desto længere man kommer ned i Syd- og Østeuropa, jo dårligere bliver de paller man får med retur, påpeger forretningsudviklingschefen.

Ingen tabere

CHEP har med sit koncept gjort op med traditionen for pallevindere og palletabere. Ved at styre palle-logistikken og hele tiden tage pallerne ind til kvalitetskontrol, slipper kunderne dels for ærgrelser og for økonomiske øretæver ved skyldige paller.

- Vi oplever, at mange virksomheder nu har været gennem en sparerunde og set på forskellige muligheder, for at skære ned på deres omkostninger. Nu kan man sige, at de er nået til palle-logistikken, hvor de ser på alternative muligheder, siger Erik Hauge Pedersen.

Han peger på, at pallerne ofte er en skjult omkostning – eller værdi – i en virksomhed.

- Mange ved slet ikke, hvor dyr pallen er for dem. Måske kender de styk-prisen, men de har ikke styr på de omkostninger, der løber på i forbindelse med håndteringen, siger Erik Hauge Pedersen.

Detailhandel presser på

Erik Hauge Pedersen lægger ikke skjul på, at det oftest er detailhandlen, der presser på.

- De stiller krav til deres paller, når der skal transporteres fødevarer eller pallen skal opstilles i butikken. Så nytter det ikke noget, at der er jord og beton eller andet skidt på pallen – men det er risikoen ved en bytteordning. Og det er der, vi har vores styrke, fordi vi hele tiden holder styr på pallerne for kunden, mener CHEP’s forretningsudviklingschef.

Erik Hauge Pedersen tror dog også, at transportører på sigt vil interessere sig mere for CHEP’s palle-pooling:

- Transportøren kan udover transporten tilbyde håndteringen af paller for kunden og det kan godt blive en konkurrencemæssig fordel, når budskabet til kunden er, at de kan slippe for al palle-bøvl.

På tværs

En anden udvikling i virksomhederne er, at der mange steder ses sammenhængende på virksomheden.

- Det som er dyrere i indkøb, er måske sparet i håndtering i produktion og på lageret, forklarer Erik Hauge Pedersen.

- Så ved at tænke i helheder kan virksomheder spare både penge og få en bedre kvalitet, vurderer han.

Sådan virker det

Pallerne fra CHEP kører i et lukket system. Det vil sige, at CHEP afleverer det antal paller, som kunden bestiller. Herefter oplyser kunden, hvor pallerne bliver sendt hen og eventuel henter CHEP allerede pallerne her, for at tage dem ind til CHEP’s servicecenter, hvor pallen bliver kontrolleret og eventuel repareret. På den måde findes der ikke dårlige paller i CHEP-systemet.

Men pallen kan også fortsætte i forsyningskæden, inden den returnerer til CHEP.

- Fordelen er, at der er flere led i kæden til at dele udgiften, forklarer Erik Hauge Pedersen. Desuden bliver omkostningerne mere synliggjorte i kæden. I sidste ende betyder det noget for, hvad varen koster i butikken, når der har været flere om at dele udgiften til pallen.

De blå CHEP-paller bliver af- og tilmeldt elektronisk, så CHEP hele tiden har styr på, hvor de befinder sig, hvor de skal afhentes og hvornår.

- Kunderne har med andre ord ingen bøvl længere – hverken med at administrere eller diskutere paller, påpeger Erik Hauge Pedersen.

CHEP er repræsenteret i store dele af verden, og det betyder, at CHEP-pallen også kan indgå i virksomheders internationale forsynings-kæde.

CHEP

CHEP blev grundlagt efter krisen i Australien som følge af, at krigsmateriel skulle sendes hjem tilbage til hjemlandet. I den forbindelse opstod konceptet med at samle pallerne i en pool.

Siden da er CHEP, der i dag ejes af det børsnoterede Brambles Industries, rykket verden rundt og er i dag en international koncern med 8000 medarbejdere i Australien, Europa, Asien samt Amerika. CHEP bliver benyttet af en række store producenter inden for detailhandelsvarer, som f.eks. Netsl’e, Kraft og Proctor & Gamble. Dertil kommer yderligere omkring dobbelt så mange ansatte i de outsourcede servicecentre, der står for udlevering, afhentning og vedligehold af pallerne. 6000 lastbiler sørger for, at CHEP-paller er det rigtige sted på det rigtige tidspunkt.

CHEP råder worldwide over 300 millioner paller og 500 servicecentre.

CHEP i Danmark

CHEP har haft kontor i Danmark de seneste 12 år, men i godt et års tid har den australske koncern skruet op for blusset i Danmark med nyansættelser og en øget satsning.

I Danmark er der ni ansatte i CHEP, mens det outsourcede servicecenter er centralt beliggende i Fredericia.

gn@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188