Hjulene løber lidt hurtigere
Opsving på vej: Flere tegn på at økonomien atter er på vej op i fart. Gode nyheder fra Sverige, USA og Tyskland.
Af Lars Lassen
Der var sorte tal på bundlinjen, da svenske Scania tirsdag offentliggjorde regnskabet for tredje kvartal. Et minus på 150 mio. svenske kroner i andet kvartal er blevet vendt plus på 278 millioner SEK. Selv om ordrebogen har været på en voldsom afmagringskur, så har Scania stadig en ordrebeholdning på næsten 25.000 lastvogne ved udgangen af tredje kvartal.
Koncerndirektør Leif Östling oplyste, at bunden var nået på det europæiske lastvognsmarked, og at koncernen oplever en relativt god efterspørgsel i Latinamerika og at der spores fremgang i Asien.
Dermed ser det ud til, at selv de hårdt ramte lastvognsproducenter atter kan se lys i horisonten.
Men der er også tegn på bedring herhjemme.
Volkswagen Erhvervsbilers Direktør, Bent Rosendal, kvitterede onsdag for kåringen af VW Transporter til Årets Varebil 2010 med denne kommentar.
- Vi er særligt glade for at have høstet titlen som Årets Varebil i Danmark 2010 netop nu, hvor markedet igen er begyndt at vise positive tendenser. Det er ikke nogen hemmelighed, at det sidste år har været mindre positivt og at særligt varebilsmarkedet har lidt under den økonomiske krise. Men vi ser pt. nogle positive tendenser, hvor vi rent faktisk får flere og flere ordrer ind.
Øgede mængderDen danske transportbranche har fået lidt mere at bestille. ITD’s seneste konjunkturindeks viser, at lastbiltrafikken over grænserne er steget fra andet til tredje kvartal. Samtidig har danske lastvogne ganske overraskende øget deres markedsandel en smule på den grænseoverskridende trafik.
Ser man på speditørsiden, så viser Danske Markets ’European Freight Forwarding Index’, at branchen oplever stigende volumener – især inden for vejtransporten. Indekset er steget fra 65 til 73, når de europæiske speditionsvirksomheder beskriver den aktuelle situation. Men konkurrencen er fortsat benhård og det sætter indtjeningen under pres.
Indekset viser dog også, at der hersker en øget usikkerhed om markedsudviklingen i de kommende måneder. Det er blandt andet den fortsatte tilpasning af kapaciteten hos underleverandører, der kan sætte speditørerne under yderligere pres. I takt med at overkapaciteten på skibe eller lastbiler forsvinder, frygter speditørerne, at rederier og vognmænd vil presse priserne i vejret.
Bedre nøgletalI USA, hvor sub-prime kollapset blev startskuddet til den globale finanskrise, er recessionen afløst af ny solid vækst. Her venter økonomerne, at økonomien er vokset med hele 3,2 procent i tredje kvartal. Nedfrysningen af de amerikanske boligmarked er standset og forbrugsmønstret ser stabiliseret.
Det smitter også af på transportbranchen i USA, hvor pakke- og ekspresgiganten UPS melder, at bunden af krisekurven er passeret, selv om det kun går langsomt fremad. Amerikanske trailerproducenter melder også om øget ordrebeholdning.
Ser man på Danmarks vigtigste samhandelspartner, Tyskland, så går det ikke helt så stærkt som i USA. Ledende økonomer forventer her, at BNP vil falde med fem procent i år, mens det vil stige med 1,2 procent næste år. Tidligere forventede de tyske økonomer, at BNP ville falde med seks procent i 2009 og yderligere 0,5 procent i 2010.
Ifølge dagbladet Børsen, så er det især den tyske industrieksport, der ikke blot har taget brodden af nedgangen i 2009, men som også vil trække nationalregnskabet i plus næste år.
Økonomernes prognoser understøttes også af en lille fremgang i erhvervstilliden i de tyske virksomheder, der har været stigende i de senere måneder. Ifo-tallene steg alene i oktober fra 91,3 til 91,9. Der er også registreret forsigtige stigninger i det aktuelle forretningsklima. Mest markant fremgang blev der noteret på det såkaldte forventningsindeks, der er steget fra 95,7 i september til 96,8 i oktober.
ll@transporttidende.com