23948sdkhjf

Nedjustering til højt niveau

Selv om Danmarks Rederiforening har nedjusteret forventningerne til 2009 til samme niveau som i 2005, så er troen på fremtiden fortsat stærk.

Selv om Danmarks Rederiforening har nedjusteret forventningerne til 2009 til samme niveau som i 2005, så er troen på fremtiden fortsat stærk.



Selv om man ind imellem kan opleve de danske rederier med et gammelt citat erklære, at man bør være taknemmelig for kriserne, så er dansk skibsfart nu så påvirket af den internationale økonomiske lavkonjunktur, at Danmarks Rederiforening har nedjusteret sine forventninger til valutaindsejlingen for 2009 med hele 60 milliarder kroner, svarende til næsten en tredjedel.

Det er i enhver anden sammenhæng et svimlende beløb, men dansk skibsfart har oplevet en guldalder; et årti med så enorme fremgange, at der selv efter faldet i fragtrater og aktivitet er stærk tro på fremtiden. Nedjusteringen sker således til et fortsat højt niveau.

Kriserne, som er en indarbejdet del af virkeligheden i så erfarent et erhverv som søfarten, betyder, at der kun er plads til virkelig seriøse og professionelle, og det får vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen til at forvente, at dansk skibsfart kommer styrket ud af den nuværende krise.

- Vi er fortsat Danmarks største eksporterhverv, fastslår han og fremhæver, at danske rederierhverv også målt i international sammenhæng er stort.

Vokser fortsat

På et fokusmøde i Nakskov i begyndelsen understregede Jan Fritz Hansen således, at der også i forhold til bundlinjen kunne være fordele ved at tilpasse aktivitetsniveauet til de vilkår, der gælder. Selv om omsætningen – valutaindsejlingen – er det tal, man sædvanligvis måler udviklingen på, fortæller det ikke hele historien.

- Den danske handelsflåde vokser fortsat betydeligt, og det tror vi faktisk, at den vil fortsætte med på trods af krisen. Rederierne vil nok vælge at samle nogle af aktiviteterne her i Danmark, så vi stadig ser fremgang i handelsflåden, sagde Jan Fritz Hansen.

Det danske nybygningsprogram ligger fortsat på 150 procent af det eksisterende kapitalapparat – til levering inden for de næste 3-4 år.

- Det er naturligvis en udfordring i disse tider, men det meste af ordreprogrammet er allerede finansieret. Så der er styr på det. Vi skal nok få det hele aktiveret, så vi fortsat er fremtidsorienterede og får nogle flere moderne skibe. I forvejen har vi verdens mest moderne flåde, og når vi fortsætter ad den vej, står vi også godt rustet til at møde klima- og miljøudfordringer, som trænger sig på, sagde han.

Læs mere i næste nummer af Danmarks Transport-Tidende fra på mandag.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156