Sprit bag rattet
3F har fundet 18 tilfælde, hvor politiet har taget udenlandske lastvognschauffører med alkohol i blodet.
Nyhedsbrevet 3F har finkæmmet aviser og fundet 18 tilfælde, hvor politiet i år har taget udenlandske chauffører har kørt med for meget alkohol i blodet.
Det mener fagforbundet står i grel kontrast til moralen hos danske lastvognschauffører, der ifølge en netop offentliggjort undersøgelse fra Arbejds- og Miljømedicinsk Klinik på Sygehus Sønderjylland, drikker langt mindre end gennemsnitsdanskeren.
3F henviser til flere alvorlige episoder, hvor udenlandske spirituspåvirkede chauffører har gjort sig stærkt uheldigt bemærket – den litausike lastvognschauffør, der forsøgte en uvending på motorvejen og en tysk lastvognschauffør, der var i så ’opløftet stemning’, at han ikke havde opdaget at han var kørt ind i Danmark, men troede at han stadig var hjemme i Forbundsrepublikken.
- Det kommer ikke bag på mig. Faktisk troede jeg, der var flere tilfælde, for der er en anden kultur omkring det her blandt udenlandske lastbilchauffører, siger miljøkonsulent i 3F's Transportgruppe, Kjeld H. Jensen.
Politiet afviserFagforbundet har konfronteret Rigspolitiets med den uformelle statistik. Her mener man ikke, at berusede udenlandske chauffører udgør et særligt problem, set i forhold til deres danske kolleger.
Lem.
- Det er en klar vægtning i forhold til størrelsen af problemet. Grundlæggende er lastbiler i meget lille grad impliceret i ulykker på grund af spiritus. Hvis vi skulle registrere på nationalitet og køretøj, ville det koste mange penge at omlægge it-systemet, siger politiinspektør Helge Holbek.
Svensk forbilledeMiljøkonsulent Kjeld H. Jensen foreslår, at dansk politi tager problemet alvorligt og bruger gode svenske erfaringer med en særlig spritindsats rette mod udenlandske chauffører – især i anløbshavne som Ystad i Skåne.
- Jeg tror, man ville blive meget overrasket over de svenske resultater. Det er klart, at jo større sandsynlighed for at blive anholdt, jo mere vil det afholde chaufførerne fra at drikke.
I Rigspolitiet henviser politiinspektør Helge Holbæk til, at det er op til de enkelte politikredse, at gennemføre sprit-kontroller i trafikken, herunder jævnlige kontroller i havne.
Derfor mener politiinspektøren ikke, at der er behov for en national strategi på området.