Rene busser til klimatopmødet
En bus, der kører på biodiesel, udleder 72 procent mindre CO2 end en bus, der kører på traditionel diesel.
Vedde Turistfart og Scania Busser sætter fokus på bussers CO2-udledning ved at tilbyde to rene busser til klimatopmødet senere på året. Kampagnen har dog også en bagtanke, for samtidig peger de to selskaber på, at afgifter hindrer mange transportfirmaer i at køre renere.
Vedde Turistfart indsætter Danmarks to mindst CO2 producerende turistbusser i forbindelse med Cop15 klimatopmødet i København i december. Busserne er fra Scania Danmark og kører på 100 procent dansk produceret biodiesel leveret af Uno-X.
- Biodiesel anvendes normalt ikke af den danske transportbranche, da det simpelthen er for dyrt. Fra politisk side er der ikke vilje til at fritage biodiesel for olie- og CO2-afgift, og ved at pålægge biodiesel samme afgift som traditionel diesel kommer omkostninger til brændstoffet til at være ca. 40 procent højere end til almindelig diesel, siger direktør Carsten Rasmussen, Vedde Turistfart.
Han mener ikke, at det kan være rigtigt at man skal betale 40 procent mere for at spare kloden for CO2.
Indtil videre kører forsøget med to rene busser fra uge 44 til uge 53. Uno-X har naturligvis stor interesse i at levere ren biodiesel.
- De to ”rene” busser fra Vedde Turistfart er et rigtig godt eksempel på, hvordan anvendelsen af biodiesel har utrolig stor betydning på CO2 udledningen, og Uno-X er glade for at være en del af det projekt, siger direktør Claus Gottlieb, Uno-X Energi.
Med udgangen af 2010 skal anvendelsen af biodiesel op på iblanding af 5,75 procent i almindelig diesel. Loven træder i kraft den 1. januar 2010.