Renere luft i København
Miljøminister Troels Lund Poulsen klar med ny luftkvalitetsplan for København og Frederiksberg samt skrappere miljøzoner, som nu også skal omfatte varebiler.
- Luftkvaliteten i Danmark og de danske byer er i dag markant bedre, end den var for 20 år siden. Men det er ingen hemmelighed, at der i København er udfordringer med fortsat at begrænse partikelforureningen på grund af den tætte bebyggelse, megen trafik og det øgede antal dieselbiler de seneste år. Med den nye luftkvalitetsplan for København håber vi at sikre hovedstadens indbyggere ren luft i fremtiden. Alene skærpelsen over for ældre varebiler forventes at reducere dødeligheden i København og på Frederiksberg med ca. 500 leveår i de kommende år, siger miljøminister Troels Lund Poulsen (V).
Både det nye lovforslag og forslaget til en luftkvalitetsplan for renere luft i København indeholder indsatser, som regeringen har besluttet, og som forventes at bringe Danmark i mål med at overholde EU's grænser for partikelforurening i luften.
Lovforslaget indeholder en skærpelse af de eksisterende regler om miljøzoner til også at omfatte ældre benzinvarebiler over 16 år og dieselvarebiler over 9 år. I Købehavn og Frederiksberg betyder det, at 14.000 ældre varebiler enten skal udskiftes eller have monteret et partikelfilter.
Skrappere kursEndelig foreslås håndhævelsen over for udenlandske chauffører skærpet. Udenlandske lastbiler skal fremover have påmonteret miljøzonemærke i forruden – og chaufførerne skal betale eventuelle bøder på stedet – ellers får politiet hjemmel til at tilbageholde køretøjet.
- Det er en DTL-mærkesag, der nu er fremsat lovforslag om. De nugældende regler indebærer en urimelig konkurrenceforvridning af danske i forhold til udenlandske virksomheder. Miljøzonemærket er netop kernen i kontrollen, som giver både politi og kommunale parkeringsvagter mulighed for en let og hurtig visuel kontrol. Desuden bliver man som dansk chauffør og vognmand selvstændigt straffet ikke at have miljøzonemærkat, selv om lastbilen i øvrigt lever op til miljøkravene for at køre i miljøzonen. Det er en sag, som DTL har holdt møder med miljøministeren om, ligesom vi også har skrevet til ham om det. Så i DTL er vi naturligvis meget tilfredse med, at der nu blive stillet forslag om at udenlandske lastbiler/busser og varebiler skal have miljøzonemærke for at kunne køre i miljøzoner, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
Han tilføjer, at DTL er helt enig med ministeren, når der i lovforslaget står, at ”håndhævelsen har vist sig vanskelig over for udenlandske lastbiler og busser, og det kan betyde en konkurrencemæssig fordel i forhold til den danske vognmandsbranche.”
Erik Østergaard beklager til gengæld, at der i lovforslaget ikke står noget om, at der er flere penge til puljen med tilskud til partikelfiltre. Den er nemlig næsten tom.
- DTL har beregnet, at der kommer til at mangle 120 mio. kr., og vi opfordrer kraftigt regeringen til at fylde partikelfilterpuljen op igen. Det er der miljø og sund fornuft i, siger Erik Østergaard.