Tyskland holder mauten i ro
Den nye tyske regering vil ikke øge vejskatten i de kommende fire år.
I en kommentar til det tyske udspil siger DI Transports direktør Michael Svane, at ”det transportpolitiske ambitionsniveau virker fremadrettet og pænt dog uden at være prangende.”
- Jeg noterer mig, at mobilitet er en hjørnesten i den tyske trafikpolitik, men at intermodalitet - forstået som samspillet mellem transportformerne - ikke indtager nogen fremtrædende placering. Ja nævnes ikke med et eneste ord, siger Michael Svane, der foruden roen på maut-området hæfter sig ved, at den nye tyske regering afviser bompenge (CITY-maut) samt kørselsforbud i byzonerne.
I regeringsoplægget er der desuden lagt op til, at der skabes mere plads til lastbiltrafikken på rastepladser langs motorvejene, og der skal udarbejdes et nyt koncept for vedligeholdelse og udbygning af det tyske vejnet, som ”halter bagefter behovet”. Blandt andet åbner politikerne op for privat finansiering i forbindelse med store infrastruktur-projekter.
MVT-forsøgMichael Svane betegner det som skuffende at se, at regeringen meget kategorisk afviser en højere tilladt totalvægt op til 60 tons på lastbiler.
- På plussiden tæller, at regeringen er indstillet på at se nærmere på køretøjsdimensionerne. Med hensyn til modulvogntog indeholder regeringsgrundlaget en tilkendegivelse af, at der vil blive igangsat en national forsøgsordning for MVT - dog kun på egnede strækninger. Jeg opfatter regeringsgrundlaget derhen, at den tyske regering vil tillade forsøgsordninger med modulvogntog på tværs af delstaterne og til og fra udlandet. Dermed åbnes for den nordlige korridor, som vi har ønsket fra dansk side. Det er dog fortsat et åbent spørgsmål, hvorvidt den enkelte delstat vil kunne afvise at tillade modulvogntog på deres vejnet. Senest har Hamburg kategorisk afvist et dansk ønske om modulvogntog til havnen i Hamburg. Denne afvisning har støtte af den tyske vognmandsorganisation BGL, påpeger Michael Svane.