Skibsfartens luftforurening mindre end ventet
Lavere udledning af svovl, kvælstofoxider (NOx) og partikler fra skibsfarten end hidtil antaget.
Det er et af hovedresultaterne i en ny omfattende undersøgelse af skibsfartens bidrag til luftforureningen i Danmark, som miljøminister Troels Lund Poulsen (V) har offentliggjort, og som er et resultat af Partnerskabet for Renere Skibsfart mellem Miljøstyrelsen og Danmarks Rederiforening.
- Den nye undersøgelse viser, at skibsfarten forurener luften i Danmark langt mindre end hidtil antaget - faktisk vurderes skibsfartens bidrag til svovlforureningen i Danmark nu at være cirka det halve af, hvad man tidligere regnede med, siger miljøminister Troels Lund Poulsen.
Rapporten viser desuden, at skibenes luftforurening med svovl vil falde markant over de kommende år, og at NOx-udledningen ligeledes forventes at falde på langt sigt. Dermed får Danmark dokumentation for effekten af de nye skrappe krav på svovl og kvælstofområdet, som FN’s internationale søfartsorganisation, IMO, har vedtaget med bred støtte fra rederierhvervet.
- Det vil føre til endnu renere luft i Danmark, og det er glædeligt, men vi skal ikke stille os tilfreds med de allerede igangsatte initiativer og forventede effekter. Regeringen arbejder aktivt på at opnå yderligere reduktioner i luftforureningen fra skibe. Det sker blandt andet i IMO-regi, hvor Danmark støtter yderligere skærpelse af miljøkrav, og gennem støtte til udvikling af miljøteknologi til skibe, siger Poulsen.
Arbejdet med at mindske forureningen foregår i aktivt samspil med danske rederier gennem Partnerskabet for Renere Skibsfart med Danmarks Rederiforening.
Præcise oplysningerUndersøgelsen er gennemført af Danmarks Miljøundersøgelser ved Aarhus Universitet og baserer sig på nye præcise oplysninger om skibstrafikken i danske farvande, de enkelte skibes sejlruter, motorbelastning og udledninger, kombineret med avancerede modeller for spredning af luftforurening.
- Med undersøgelsen har vi fået et fremragende værktøj til at få et præcist billede af skibsfartens bidrag til luftforureningen i Danmark, både nu og i de kommende år. Vi kan se, at skibsfarten med de initiativer, der allerede er igangsat internationalt er på ret kurs, og at der vil ske yderligere markante reduktioner i skibsfartens luftforurening, allerede fra sommeren 2010 på svovlområdet og fra 2016 på kvælstofområdet, siger Rederiforeningens formand, Lars Vang Christensen.
Som supplement hertil arbejder danske rederier og den danske maritime industri med en række egne projekter, bl.a. udvikling af nye ventiler, katalysatorer og scrubbere til skibsmotorer og med sejlads med lavt brændstofforbrug. Hver for sig vil dette kunne bidrage til en yderligere reduktion af skibsfartens brændstofforbrug og udledning.
- Skibsfarten er international, og en meget stor del af de skibe, der sejler i de danske farvande, kommer fra andre lande, så det er afgørende, at de teknologier, vi udvikler, også bliver brugt af andre end os selv. Det vil vi sikre gennem tæt samarbejde med de danske myndigheder om internationalt gældende standarder. Dansk skibsfart har altid stået for kvalitetssøfart og har løbende gjort en stor indsats på miljø- og klimaområdet. Det ønsker vi at fortsætte med, siger Lars Vang Christensen.