23948sdkhjf

Blå Danmark på Christiansborg

Dansk søfart står over for store udfordringer, der kun kan imødegås ved at sektoren bliver endnu dygtigere.

Dansk søfart står over for store udfordringer, der kun kan imødegås ved at sektoren bliver endnu dygtigere.



Det har været den gennemgående konklusion i de første indlæg på Det Blå Danmarks konference ’Nye udfordringer i Det Blå Danmark’ i Fællessalen på Christiansborg.

Formanden for CO Industris maritime udvalg og næstformand for Dansk Metal, Claus Jensen, beklagede den forestående lukning af Lindø-værftet og advarede.

- Dansk søfart er teknologisk i front – godt hjulpet af politisk pres, der har ført til forbedringer som dobbeltskrogede tankskibe og konstruktionen af verdens største containerskibe. Tør vi tro, at værfter og industri i Korea og Kina vil udvise en tilsvarende kreativitet. Det hverken kan eller skal vi tage for givet. Det blå Danmark besidder en faglig viden og teknologisk udviklingsevne, som vi skal bevare, sagde Claus Jensen.

Formanden for Danmarks Rederiforening, adm. direktør Lars Vang Christensen fra Herning Shipping bakkede op, men fastslog, at en fortsat udvikling af den maritime sektor i Danmark ikke kommer af sig selv.

- Vi må sikre konkurrencedygtige rammevilkår. Danmark skal fortsat være et attraktivt sted for rederier at placere sig, og det skal fortsat være interessant for udenlandske rederier, at lade sine skibe operere fra Danmark, hvis vi skal bevare og udvikle den beskæftigelse og den valutaindtjening, som erhvervet har skabt her i landet. sagde Lars Vang Christensen.

Skibsfarten og klimamål

Erhvervsminister Lene Espersen anerkendte behovet for fortsat politisk fokus på erhvervet, men fastslog også:

- Søfarten har en vigtigt rolle i klimakampen. Det er helt klar, at verden ikke kan nå de globale klimamål, hvis ikke skibsfarten bidrager. Det er dog afgørende, at der gælder ens reduktionskrav over hele verden, sagde ministeren.

Hun fremhævede den moderne danske handelsflåde, med tidssvarende og miljøvenlige skibe, som et eksempel for resten af verden.

- Danske virksomheder er i front med en lang række teknologier, der hjælper rederierne med at spare brændstof til gavn for både økonomi og klima, som reducerer udledningen af miljøskadelige stoffer og som er med til at forbedre sikkerheden til søs, sagde Lene Espersen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078