23948sdkhjf

DI-ros til trafikaftale

DI Transport forventer positive tiltag i den trafikaftale, der formentlig bliver offentliggjort på torsdag.

DI Transport forventer positive tiltag i den trafikaftale, der formentlig bliver offentliggjort på torsdag.



Trafikaftalen forventes ifølge DI Transport endeligt at sætte gang i anlægget af den nye tosporede jernbanelinje mellem København og Ringsted over Køge. Den skal også sikre en permanent udbygning af motorvejen over Vejlefjord.

- Sådan som det ser ud lige nu, så må vi konstatere at der er grund til at være vældigt tilfredse med de tiltag, som et flertal i Folketinget er på vej til at enes om, siger direktør Michael Svane, DI Transport til TTN.

- Behovet for en udbygning af motorvejen ved Vejlefjordbroen er uomgængelig og derfor er det glædeligt, at man nu endeligt gør op med den flaskehals, der i årevis har præget trafikken i området.

Mere langsigtet er det især den nye jernbanelinje, der vækker tilfredshed.

- Man har truffet den helt rigtige beslutning med den nye linjeføring over Køge, fordi den rækker langt fremad. Den danner grundlaget for dannelsen af en helt ny logistikhub med en moderne godsbanegård i nærheden af Køge, hvor man kan kombinere alle transportformer – sø, vej og jernbane, siger Michael Svane, der fastslår, at DI Transport foretrækker en helt ny godsbaneterminal frem for udbygningen af den eksisterende i Høje Taastrup.

- Den nye linjeføring skal ses i godssammenhæng ses lyset af transportministerens vision om Danmark som transitland. Her der pointen, at der skal skabes en værditilvækst i Danmark og her er en ny stor godsbaneterminal på trafikkorridoren mellem Skandinavien og Tyskland en afgørende forudsætning for, at vi kan skabe danske arbejdspladser og nye virksomheder i tilknytning til den transittrafik, siger Michael Svane.

Michael Svane fortæller også, at trafikaftalen formentlig indeholder en beslutning om at indhente det 2,8 milliarder kroner store efterslæb på vedligeholdet af statsvejnettet.

- Det er stærkt tiltrængt og så gør det en gang for alle op med vejvedligeholdelsesefterslæbet, der optræder som en gøgeunge hvert år, når finanslovens skal forhandles på plads.

Dansk Erhverv støtter ny jernbane

Dansk Erhverv støtter den nye jernbane fra København via Ringsted til Køge.

- Det er en løsning, hvor vi samfundsøkonomisk får mest får pengene. Løsningen er den dyreste, men også den, hvor vi samfundsøkonomisk får mest for pengene, siger Jesper Kaae, souschef i transportmarkedet i Dansk Erhverv.

Den nye jernbanelinje via Køge forventes at løbe op i cirka 10 milliarder kroner. Det er noget dyrere end forslaget om at udbygge den eksisterende linje fra København over Høje Taastrup.

- Med den såkaldte Køge-løsning får vi en effektiv togdrift, og vi vil kunne udnytte potentialet i den kommende Femern Bælt-forbindelse bedst muligt. Derfor er løsningen også den mest fremtidssikrede, mener Kaae.

Han vurderer, at man kan komme pendlerkøerne på Køgebugt-motorvejen til livs med den nye banestrækning.

- Det er dog ikke kun en fordel for de mange mennesker, der skal til og fra arbejde, men også en fordel for godstrafikken, da varerne dermed kan komme hurtigere frem, siger Jesper Kaae.

Flere penge til jernbanen

- Det er positivt, at Venstre nu har opgivet sin modstand mod Ringsted-Køge forbindelsen. Til gengæld er det dybt problematisk, at de 10 milliarder, som forligspartierne har afsat til denne forbindelse gør, at der bliver tale om en discountløsning, som slet ikke er fremtidssikret, mener Per Clausen, trafikordfører for Enhedslisten.

- Løsningen tager ikke højde for den voldsomme vækst i jernbanetransporten, der er nødvendig i de kommende år. Den giver ikke mulighed for at etablere de nødvendige nye stationer, sådan at lokalbefolkningen får glæde af forbindelsen og til at gennemføre de nødvendige tiltag for at begrænse støjgener og andre gener som følge af etableringen af denne nye forbindelse, vurderer Per Clausen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062