Kinesiske rederier køber spøgelsesskibe
Kinesiske rederier trodser krisen og har opkøbt 202 ældre skibe i år
Uhørt lave fragtrater og en voldsom overkapacitet har sendt den globale skibsfart til tælling. Men det forhindrer åbenbart ikke de kinesiske rederier, der har statspenge i ryggen, i at opkøbe skibe.
Hovedparten af de 202 ældre skibe, der er opkøbt siden årsskiftet er tørlastskibe.
Den kinesiske offensiv i dårlige tider bekræfter en gammel fordom, nemlig at kineserne formår at tænke langsigtet på en helt anden måde end det er almindeligt i vesten.
Der er ifølge det græske mæglerfirma Shipbrokers N. Cotzias opkøbt 192 bulkcarrierer, mens kineserne langtfra har skrottet tonnage i samme omfang. Dermed har kinesiske rederier øget evnen til at sejle gods internt i Kina, sat at sejle råvarer til Riget i Midten i et hidtil uset omfang.
En udvikling, der formentlig også vil ramme danske bulkrederier, der indtil krisen tjene rigtigt gode penge på at sejle på Kina.
Samlet set skal der være handlet omkring 837 skibe siden årsskiftet. Dermed er næsten hvert fjerde solgt skib endt på kinesiske hænder.
Det skriver MaritimeDanmark.dk med Hellenic News som kilde.