23948sdkhjf

Underskud på cabotage-balancen

Udenlandske vognmænd kører nu mere i Danmark end danske vognmænd i udlandet.

Udenlandske vognmænd kører nu mere i Danmark end danske vognmænd i udlandet.



Udenlandske lastbiler gennemfører mere cabotage i Danmark, end danske lastbiler gør i udlandet. Det skriver DTL-magasinet på baggrund af 2008-tal fra EU’s statistiske kontor, Eurostat, der indsamler data om bl.a. den europæiske cabotagekørsel.

- Selv om vi må tage statistikken med forbehold for unøjagtigheder og formentlig ret meget uoplyst kørsel, så er udviklingen alarmerende, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard, der taler om et kolossalt pres fra udenlandske vognmænd.

Han opfordrer til hurtigst muligt, at indføre de nye EU-regler om cabotagekørsel, der tillader tre indenlands godstransporter i et andet EU-land på syv dage i forbindelse med en international transport, og samtidig stramme kontrollen af det stærkt voksende antal udenlandske lastbiler.

Usikkerhed

DTL er utilfreds med talmaterialet fra Eurostat, da de enkelte lande har forskellige måder at opgøre cabotage på, ligesom der er en stor gråzone i forhold til, hvor meget af cabotagekørslen der opgives.

Men DTL vælger alligevel at offentliggøre tallene, da de viser en markant udvikling fra 2007 til 2008, hvor de udenlandske vognmænds cabotage har overhalet den danske cabotage i udlandet.

I 2008 faldt de danske vognmænds cabotagekørsel fra 283 til ca. 248 millioner ton/km, mens de udenlandske vognmænds cabotagekørsel i Danmark er steget markant fra 262 til 355 millioner ton/km.

De officielle tal angiver, at cabotagekørslen udgør knap tre procent af det samlede transportarbejde herhjemme. Tallene siger ikke noget om, hvorvidt de udenlandske lastbiler ejes af danske virksomheder.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063