Ny tysk regering vil øremærke mautindtægter
Det udvalg, der skal fastlægge den nye tyske forbundsregerings trafikpolitik, anbefaler, at alle maut-indtægterne reinvesteres i det overordnede vejnet.
Hvis anbefalingen bliver fult, vil den nye tyske forbundsregering, der er en koalition mellem de kristelige demokrater CDU/CSU og det liberale parti FDP, efterleve den oprindelige idé med motorvejsafgiften på lastvogne – nemlig at finansiere vedligehold og udbygning af det tyske motorvejsnet.
Udvalget anbefaler også, at indtægterne fra driften af det tyske jernbanenet i DB Netz skal øremærkes til vedligehold og udbygning af jernbanenettet.
Ingen sikkerhedHidtil er kun omkring halvdelen af overskuddet fra opkrævningen af mauten blevet reinvesteret i de tyske motorveje og forbundsveje. De resterende 38 og 12 procent er gået til jernbanen og de indre tyske vandveje.
Samtidig har den tyske forbundsregering beskåret den skattefinansierede del af de statslige infrastrukturbudget, hvilket har udhulet effekten af mauten yderligere.
Det er dog langt fra sikkert, at den nye koalitionsregering i Berlin kommer til at følge anbefalingerne, da hensynet til den slunkne tyske forbundskasse også fremover kommer til at veje tungt.
Ingen lempelseDet tyske transporterhverv har siden januar tigget de tyske politiere om, at den kraftige forhøjelse af mauttaksterne, der trådte i kraft ved årsskiftet blev udskudt. Flere borgerlige politikere har bakket op om ønsket inden valget til Forbundsdagen.
Men ifølge den tyske transport og logistikavis DVZ, så er der allerede nu enighed i den nye koalitionsregering om, at man fastholder de høje mauttakster.
Der er til gengæld ikke enighed, når det gælder FDP’s idé om at udvide maut-ordningen til at omfatte personbiler. Her skal de kristelige demokrater være lodret imod.