EU-kritk af tysk jernbaneliberalisering
EU-Kommissionen på vej til at indklage Tyskland for Europadomstolen på grund af utilstrækkelig liberalisering af de tyske statsbaner.
Tyskland skulle allerede have gennemført EU’s såkaldte første jernbanepakke i 2003. Men liberaliseringen af Deutsche Bahn har voldt en lang række problemer og EU-Kommissonen mener stadig ikke Tyskland har implementeret den første jernbanepakke i fuldt omgang.
Tyskland og 23 andre EU-lande modtog allerede midt i 2008 det første varsel om, at de ville blive indklaget for Europa-domstolen for traktatbrud. Fire lande har åbenbart fået indhentet det forsømte og nu har Kommissionen taget andet skridt på vejen til en egentlig retssag mod de resterende – herunder Tyskland.
Ifølge DVZ, så har EU-Kommissionen ikke oplyst præcist, hvad det er man mener, der halter ved den tyske implementering. Men det tyske transportdagblad, så er det især dannelse af DB Netz – der, som banestyrelsen i Danmark, ejer og driver jernbaneinfrastrukturen – som EU’s embedsmænd vurderer strider mod jernbanepakken. En række aktiviteter i DB Netz er angiveligt ikke tilstrækkeligt adskilt og uafhængige fra de andre selskaber i det opsplittede Deutsche Bahn.
Desuden mener EU-Kommissoinen ikke, at DB Netz forretningsmodel giver infrastrukturselskabet nogen incitamenter til at holde et så lavt prisniveau som muligt. Kommissionen påpeger, at der ikke er sammenhæng mellem brugsafgifterne til DB Netz og så de reelle omkostninger ved drift og vedligehold af baneinfrastrukturen.