23948sdkhjf

Mælke-distribution med biogaslastbiler

Fem nye biogaslastbiler skal levere Arla-mælk til danskerne.

Arla har bestilt fem nye biogaslastbiler efter et succesfuldt pilotprojekt med Arlas første to biogaslastbiler. De nye lastbiler reducerer udledning af CO2 med næsten 50 procent svarende til en besparelse på godt 114 tons CO2. Lastbilerne er et af en række forskellige Arla-initiativer, der skal nedbringe klimaaftrykket fra transport.

- Vores ambition er, at alle vores distributionslastbiler skal køre på 100 procent grøn energi, så snart det er praktisk muligt. Biogas er en af de spændende muligheder, vi har testet, og det er gået godt. De foreløbige resultater viser, at der bliver sparet omkring 50 procent af CO2-udledningen. Derfor udvider vi nu vognparken med yderligere fem biogaslastbiler, siger Helle Müller Petersen, landedirektør for Arla Danmark.

Hver af de fem lastbiler forventes at køre godt 35.000 kilometer årligt, og dermed spares godt 114 tons CO2 sammenlignet med en almindelig diesellastbil, lyder det fra Arla.

Biogas er et langt mere bæredygtigt brændstof end normal dieselolie, fordi det er et naturligt produkt dannet af køer.

- Potentialet er kæmpestort. Arlas landmænd har et restprodukt, gylle, der nu viser sig at kunne bruges i en cirkulær økonomi. Med godt 12,5 mio. kørte kilometer om året af vores distributionslastbiler vil der kunne spares store mængder CO2 og partikelforurening, siger Helle Müller Petersen.

Godt 500.000 køer på Arla-gårde skaber dagligt store mængder af gylle. Den bruges i dag i høj grad som gødning, men ny teknologi skaber også ny, bæredygtig energi ud af gyllen.

Ny biogasstation i Ishøj

Når det kan lade sig gøre at sende fem biogaslastbiler mere på gaden, så skyldes det ikke mindst Arlas samarbejdspartner Bigadan, der netop er i gang med at bygge en fyldestation i Ishøj, som ligger tæt på Arlas distributionscenter. Her kan bilerne tanke og købe brændstof til samme pris som biodiesel.

- Det er en særlig tilfredsstillelse at kunne sige, at vores grønne kørsel nu ikke længere er en test. Disse lastbiler bliver en varig del af flåden. Vi forventer, at 25-30 lastbiler skal skiftes i de kommende få år, og der vil biogaslastbiler være i spil, siger Helle Müller Petersen.

Arla har også succes med den el-lastbil, der leverer mælk til københavnerne, men investeringsomkostningerne forbundet med el-lastbiler er forsat meget høje og derfor er el-lastbiler endnu ikke rentable. Derfor er biogaslastbilerne gode alternativer til endnu grønnere transport.

Et af mange initiativer

Biogaslastbilerne og el-lastbilerne er bare to af en række initiativer, Arla har igangsat for at gøre transporten grønnere. Chaufførerne er blandt andet blevet undervist i at køre miljørigtigt. De skal sikre det korrekte dæktryk for at bruge mindst muligt brændstof. Lastbilen må heller ikke køre over 80 kilometer i timen. Det sikrer, at brændstofforbruget er så lavt som muligt.

- Som led i vores mål om at blive CO2-neutral arbejder Arla på at gøre al distribution grøn. Vi evaluerer løbende og ser på anvendeligheden og perspektiverne i forsøgene, siger Helle Müller Petersen.

Arlas overordnede klimaplan indebærer, at den totale udledning af drivhusgasser per produceret liter mælk skal reduceres med 30 procent inden 2030 sammenlignet med 2015 og være helt neutraliseret inden 2050. Det gælder hele produktionskæden fra mælkeproduktionen på gårdene til transporten og produktionen på mejerierne, emballageforbruget og distributionen ud til forbrugerne. /anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125