23948sdkhjf

Danmarks byggebranche halter bagefter i digitaliseringen

Vi lever i en tidsalder, hvor alt digitaliseres.

I dag må enhver branche, der har ambitioner om at forblive konkurrencedygtige , hoppe med på den digitale bølge – og det kan ikke gå hurtigt nok. Det er næppe nogen nyhed med tidens digitale tendenser, men byggebranchen har i mange år markeret sig som en af de dårligste brancher til at udnytte de digitale muligheder, og der ligger dermed et uforløst potentiale for både at vinde projekter og at nå ud til alle de gør det selv-folk, der er over hele landet.

Den ringe brug af de digitale muligheder i denne branche, er ikke kun en dansk tendens: Generelt scorer bygge- og anlægsbranchen lavt i digitaliseringsgrad i EU, men hvor 14 % af virksomhederne i EU har ”høj eller meget høj” digitaliseringsgrad, gælder det kun for 8 % af de danske bygge- og anlægsbrancher.

Der penge at spare – og flere at tjene - ved at investere i digitalisering af arbejdsgange, produktion og redskaber. Digitale løsninger højner også effektiviteten og kvaliteten. Så simpelt kan det siges, men det til trods halter vi stadig bagefter i den danske byggebranche. Det har betydning for Danmarks konkurrencedygtighed, også i et globalt perspektiv, hvor vi er nødt til som minimum at kunne matche samme IT-løsninger og effektivitet, som konkurrenten.

En branche, der har fundet ud af at bruge de store fordele som digitaliseringen giver, er digitale boligadvokater. De har formået at skrue priserne i bund og ligger derfor i overhalingsbanen i forhold til de advokater, der endnu ikke er kommet så langt i moderniseringen.

Disse boligadvokater tilbyder digital køberrådgivning, der sparer både dem og kunden tid, når al kommunikation og sagsbehandling foregår digitalt. Boligadvokat priser er derfor blevet en meget konkurrencedygtig størrelse med meget varierende priser, alt efter om man vælger digital køberrådgivning eller bruger de mere traditionelle advokatfirmaer. En boligadvokat, der tilbyder digital køberrådgivning, har endvidere en langt større potentiel kundeskare, han kan nå ud til, når de fysiske rammer er taget ud af ligningen, da kunde og advokat ikke længere behøver at være lokalt forankret. Når en huskøber i Skagen søger på Google: ”Pris Boligadvokat”, kan hun nu blive præsenteret for en københavnsk boligadvokat, der leverer samme arbejde og kvalitet som den lokale, men til langt bedre priser.

En digital boligadvokat placerer sig således langt foran konkurrenten, når han kan skrue ned på sine priser ved at sagsbehandle og yde køberrådgivning digitalt. Og det er en optimering af ressourcer, tid og penge, som byggebranchen godt kunne tage ved lære af.

Regeringen har skubbet på for at få mere digitalisering i byggebranchen med Det Digitale Byggeri, der satte 10 krav, som alle statslige bygherrer skulle stille de deltagende parter i et byggeri. Dermed blev alle, der ville byde på statslige opgaver, tvunget til at bruge en række digitale redskaber og metoder. Projektet forløb over fire år og med gode resultater til følge og betydelige økonomiske gevinster. Nu handler det om at favne bredere og få hele den danske byggebranchen med på digitaliseringsvognen. Daværende minister for transport- bygning- og bolig fremlagde tidligere i år en ny strategi for digitalt byggeri, der skal styrke den digitale omstilling.

Send til en kollega

0.016