23948sdkhjf

Reglerne for valgfrit autoværksted

Almindeligvis er det helt op til dig, hvilket værksted du vælger, når bilen skal serviceres eller repareres.

Der er imidlertid situationer, hvor det ikke går at vælge det lokale værksted, eller der hvor du plejer at komme. Det er hvis reparationen er dækket af en form for garanti eller en reklamationsret. Her kan du læse hvilke regler, der gælder, og hvad du ellers skal være opmærksom på i forbindelse med reparation af bilen.

Hvornår skal du være opmærksom?
De situationer, hvor det frie valg af værksted ikke går, er følgende:

- Hvis reparationen er delvist eller helt dækket af en garanti eller reklamationsret, skal reparationen foretages på sælgerens værksted.

- Hvis reparationen falder under fabriksgarantien, skal den fortages på importørens mærkeværksteder. Er det ikke muligt – er bilen for eksempel gået i stykker langt fra et sådan – skal du kontakte sælger, inden reparationen påbegyndes og aftale, hvad der skal ske.

- Hvis du har oprettet en serviceaftale, skal du ringe til et af de værksteder eller det værksted, som aftalen omfatter. I aftalen skal der stå, hvilke reparationer den dækker. Ofte vil en serviceaftale dække omkostninger til de fastsatte serviceeftersyn og til sikkerhedsrelaterede reparationer.

Ellers kan du vælge frit
Skal du have foretaget en reparation, der ikke kommer under, hverken garantien eller reklamationsretten, kan du frit vælge det værksted, som du selv føler tillid til. Vælger du et mærkeværksted, kan der være den fordel, at medarbejderne løbende bliver uddannet specifikt indenfor mærket og derfor måske kender til bilmodellernes karakteristiske fejl. Langt størsteparten af reparationerne kan dog lige så vel udføres af de frie værksteder såsom eksempelvis Quickpot.dk

Ved serviceeftersyn
Hvis det drejer sig om et såkaldt foreskrevet serviceeftersyn, altså de eftersyn som i følge den serviceplan, der følger med bilen, skal foretages på enten et bestemt tidspunkt, eller når bilen har kørt et bestemt antal kilometer, kan bilimportøren ikke forlange at eftersynet foregår på eget mærkeværksted. Garantien vil gælde uanset, hvilket værksted du vælger så længe, du som ejer kan bevise, at bilens vedligeholdelse sker korrekt og efter bilens servicebog. Det betyder, at du skal sørge for at få en grundig dokumentation fra det eventuelle frie værksted du vælger.

Tillægsgaranti
Til tider tilbyder et mærkeværksted en tillægsgaranti i forsøget på at holde på kunderne. Eksempelvis kan det dreje sig om en mobilitetsgaranti – en slags vejhjælp. I nogle mobilitetsgarantier ligger der en bestemmelse om, at der skal benyttes et mærkeværksted fremfor et autoværksted efter dit eget valg. En anden tillægsgaranti kan være en motorgaranti. Det betyder for eksempel at bilens gearkasse og motor er dækket af garantien, hvis du har overholdt alle anbefalede serviceeftersyn på et mærkeværksted. Det er meget vigtigt, at du nærlæser alle vilkårene i den form for tillægsgarantier, så du ikke bliver ubehageligt overrasket, når du vil gøre brug af den.

Timepris eller fast pris
Når autoværksteder udarbejder et tilbud eller skriver en regning, er det ikke altid lige let at gennemskue, hvordan de gør. Typisk benytter de en af følgende afregningsformer:

- Fast pris: Ofte benytter mærkeværksteder et fastprissystem. Det betyder, at prisen på en ydelse er fast og derfor er den samme uanset, om det tager kort eller lang tid at udføre den.

- Timepris: De frie autoværksteder benytter sig oftest af en timepris. Det vil sige, at regningen svarer til den tid, der er anvendt på opgaven.

Få det på skrift
Uanset hvilken afregningsform et værksted benytter, så er det en god ide at få et tilbud på skrift. Et tilbud eller en faktura fra et værksted er ofte delt op på den måde at arbejdets omfang i form af arbejdsløn er listet op først. Derefter opremses de benyttede reservedele mm. og deres priser samt øvrige omkostninger og eventuelt miljøomkostninger. Du skal være opmærksom på momsen. Den lægges først oven i arbejdslønnen og reservedelene til sidst.

 

Send til en kollega

0.015