23948sdkhjf

Guide: Sådan beregnes toldsatsen på din bilimport

Når man importerer en bil – gammel eller ny – fra andre lande end dem, der er medlem af EU, skal man forvente, at man også kommer til at skulle svare told af sin import.

Og i deres vurdering af, hvor meget man skal betale, tager de højde for en række punkter, der i grove træk kan estimeres ud fra bilens stand.

Men hvis du som privat ikke tidligere har haft erfaring med import af bil fra lande uden for EU, kan det være svært at gennemskue, hvilken toldsats man bliver tillagt, når bilen vurderes af myndighederne. Og i nogle tilfælde kan vurderingen faktisk gå hen og blive så kompleks, at man kan have rigtig svært ved at gennemskue, hvorfor man er blevet tildelt en given kategori.

I artiklen her har vi forsøgt at overskueliggøre toldsystemet ved import af bil, så du nemmere kan få en ide om, hvorfor du er blevet tildelt en given kategori, eller hvor meget du skal forvente at komme til at betale i told – når man samtidig tillægger afgift på bil.

Toldsatsen afgøres på baggrund af bilens stand
Når Told og SKAT skal vurdere, hvilken toldsats du skal betale, tager de overordnet set udgangspunkt i bilens værdi. For det er denne, der skal afgøre, hvor stor en del af den afgiftspligtige handelsværdi, du tilmed skal svare i told, når bilen ikke er underlagt beskyttelse af EU’s toldfritagelse.

Når der bilen kategoriseres hos Told og SKAT, sker dette i tre kategoriseringer, der hver repræsenterer forskellige standstilstande. Og afhængig af, hvor god bilen er, bliver man altså pålagt at skulle betale en højere eller en lavere toldsats.

Disse kategoriseringer angives; middel, under middel og over middel. Bliver din bil kategoriseret som værende i middel stand, ændres toldsatsen ikke, men bliver den derimod tildelt kategorien ’over middel’ eller ’under middel’ henholdsvis tillægges og fratrækkes der 5 % fra den oprindelige toldsats.

Denne kategorisering anvendes hver gang, en bil skal importeres fra lande, der ikke er medlem af EU – og argumentationen bag kategoriseringen er derfor afgørende for, om man skal betale mere eller mindre i told.

Langt flest biler bliver kategoriseret ’middel’
Selvom opdelingen og kvalificeringen af, hvor god stand en bil er i, virker omsonst, får langt de fleste importerede biler dog kategorien ’middel. Og der skal faktisk meget til, før en bil bliver kvalificeret over eller under middel – og hvis du skal importere en bil, der ikke er helt fabriksny, er det da også denne kategorisering, man bør regne med,

Selve kategoriseringen og reguleringen af toldsatsen har ingen indflydelse på den toldsats, der tillægges i forbindelse med hverken fragt eller forsikring. Og hvor denne fast udgør 5 %, er der altså ikke nogen mulighed for, at man kan få en lavere eller højere toldsats forbundet hermed.

Dog skal man være opmærksom på, at det ikke er den samlede pris inkl. afgift, man skal betale, men blot den værdi, der er fastlagt for selve bilen, og som også anvendes i forbindelse med den forudgående afgiftsberegning.

Send til en kollega

0.016