23948sdkhjf

Det kører for Lastbilmægleren - både på skinner og landevej

Den sydjyske leverandør af transportmateriel begrænser sig ikke blot til landevejskøretøjer.

Den sydjyske leverandør af transportmateriel begrænser sig ikke blot til landevejskøretøjer.



Af Finn Bjerremand

Det kører i ordets bogstaveligste forstand for virksomheden Lastbilmægleren ApS fra Børkop syd for Vejle. Det er lidt over to år siden at Carsten Lykke sprang ud på det dybe vand og blev selvstændig leverandør af lastvogne med tilhørende materiel. En beslutning han ikke har fortrudt et sekund.

Carsten Lykke gjorde for nylig status over de to forløbne år og han kan med tilfredshed se tilbage på udviklingen i virksomheden - der selvfølgelig også mærker, at det er blevet andre tider. Specielt det sidste år gik dog over al forventning:

– Jeg har hængt nye nummerplader på et stort antal nye og nogle få brugte lastvogne, og faktisk kan jeg næsten matche et fransk lastvognsmærkes salg af nye lastvogne sidste år, hvor jeg har været alene om salgsarbejdet, mens det franske mærke råder over en større organisation, siger Carsten Lykke.

Da han etablerede sit firma var det med det mål at give kunderne god rådgivning, respektere deres ønsker og levere det materiel de har behov for.

- Det har vist sig at være den rigtige vej for min virksomhed, siger Carsten Lykke, og jeg vil selvfølgelig fortsætte i den retning.

Som det hedder i idegrundlaget for Lastbilmægleren: Tiden er ikke til hurtige løsninger – men til rigtige løsninger.

- Det er lige nu mere rigtigt end nogensinde, siger Carsten Lykke.

En hybrid

Et eksempel på at Lastbilmægleren kan levere skræddersyede løsninger til kunderne, er den netop leverede nye DAF lastvogn, som nærmest er en hybrid mellem en lastvogn og et lokomotiv, der tilmed er udstyret med både en hydraulisk platform og kran med mandskabskurv.

Opgaven lød på, at der skulle bygges en lastvogn, der skulle kunne køre på skinnenettet, og den skulle være udstyret med flere forskellige løfteanordninger, bl.a. en kran, så den kan anvendes til at servicere ledningsnet m.v. på jernbaner.

Projektet har været længe undervejs og har involveret flere forskellige leverandører. Chassiset er en ny DAF af typen CF 65.250, der er et almindeligt toakslet chassis. Vognen er udstyret med en 6,7 liter Paccar Euro4-moto, en ZF AS-Tronic gearkasse med automatiseret gearskifte samt et gearkassekraftudtag, der trækker en hydraulisk pumpe.

Særlig opbygning

KLC i Kolding har stået for leverance af opbygning i form af et fem meter langt lad. Dertil kommer en montageplatform, der er hydraulisk løftbar og som er monteret ud over førerhuset.

Når man har valgt at lave montageplatformen hydraulisk løftbar, er det af hensyn til evt. service på DAF’, der kræver at førerhuset skal kunne vippes, så motoren bliver blotlagt. Montageplatformen er udstyret med et nedfældbart rækværk samt forberedt til montering af Pantograf. I fronten af ladopbygning er der monteret en ”trådløfter”, der hydraulisk kan løfte tråde til ca 7,0 meter i højden.

KLC har desuden stået for levering og montage af en Palfinger kran af typen PK 22002 C med 4 hydrauliske udskud, som kan nå ud på 12,5 meters rækkevidde.

Kranen er specialudstyret til opgaven for at kunne køre med en medfølgende mandskabskurv. Mandskabskurven, der også er leveret af KLC og Palfinger, betjenes også direkte fra kurven. Kranen har svingbegrænsninger i arbejdsområdet, så kranen og kurven ikke ved en fejl kan svinge over i et nabospor og ramme modkørende tog.

Saxlift og skinnehjul

I forenden af ladopbygningen er der bygget en saxlift, som kan hæves 7,8 meter med en maksimal bredde på 4,4 meter.

Dertil kommer aksler med skinnehjul, som kan hæves inde under vognen. Skinnehjulene kan hæves hydraulisk op ved kørsel på almindelig vej og har hydraulisk fremdrift på den bagerste aksel, så vognen selv kan køre på skinnerne, når der skal laves opgaver ude på jernbanenettet.

Alle funktioner kan aktiveres fra førerpladsen inde i DAF lastvognens førerhus. Saxliften og akslerne med skinnehjulene er bygget på af Chrois, der er specialister i denne type opgaver.

PM Lastvognsservice A/S i Hedensted, der er autoriseret DAF serviceværksted har bygget et dieselgeneratoranlæg på vognen. Dette anlæg kan give elektrisk kraft på 230/380 volt.

Desuden har PM Lastvognsservice bl.a. stået for alle elektriske tilslutninger og programmeringer, samt montage af rotorblink over førerhuset med tilhørende blitzlys.

- Det har været en god og spændende opgave, siger Carsten Lykke.

fba@transinform.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093