Aerodynamisk stationcar med høj himmel
Vanflash: Peugeot 308 SW van slår forgængeren på praktisk taget alle punkter – bortset fra vægten.
Af Lars Lassen
Peugeot har i årevis støbt deres personvognsmodeller i en lidt flad aggressivt aerodynamisk støbeform. Et udtryk, der har fået en ekstra vrid på skruen, i de nye Peugeot-modeller 208, 308 og 408.
Resultatet er en modelserie med tydeligt familieskab i en fræk sportslig indpakning.
Det gælder også den Peugeot 308 SW, der i vanudgaven sælges til priser fra lige under 167.000 kroner før moms. En ganske attraktiv prissætning for en stationcar i mellemklassen.
Ønsker man det glasklædte panoramatag med solgardin, så kræver det at man køber Premium-varianten, der starter fra 203.748 kroner, hvor det er standard.
Til gengæld får man en bunke ekstraudstyr med i prisen, så som aircondition med køl i handskerum, athermisk forrude, regnsensor og fartpilot, samt læderbeklædt rat og gearknop med i købet.
PartikelfældeMan savner ikke den eftermonterede luftaffjedring, der gav Peugeot 308 SW’s forgænger tilnavnet Airvan. Der er rigeligt med kørekomfort i Peugeot 308 SW. Det er ikke på limousine niveau – men helt klart godt nok.
Køreegenskaberne er gode uden at være opsigtsvækkende. Der er lidt ’ekko’ på styrudsving fra bagtøjet, men ikke kritisk.
Testbilens 109 heste rakte til frisk, men ikke sportslig kørsel. Nøjes man med den mindre 90 hk dieselmotor, så vil 308 SW utvivlsomt virke lidt stakåndet, da egenvægten er steget set i forhold til den gamle 307 SW. Samtidig leveres 90 hk-dieselmotoren uden dieselpartikelfilter, hvilket formentlig betyder, at den grønne ejerafgift på lige netop denne variant bliver omkring 1000 kroner dyrere årligt, hvis skattereformen bliver vedtaget.
Partikelfilter er standard på de to kraftigere varianter af 1,6 liters motoren, samt på den 2,0 liters HDi-motor, der udgør toppen i motorprogrammet på 308 SW.
BehageligtPeugeot 308 er et behageligt bekendtskab, der befinder sig vel både i by og på motorvej.
Brændstoføkonomien er også ganske respektabel, selv om det omtrent kræver en engel bag rattet, hvis man skal nå fabrikkens løfter om et køre 20,4 kilometer på en enkelt liter diesel. Et kunststykke, der utvivlsomt ville være lettere, hvis Peugeot havde bevaret egenvægten på niveau med forgængeren.
ll@transporttidende.com