Rullende reklamesøjler
Sækko Design forsøger at parre annoncører med vognmænd, der stiller deres lastbiler til rådighed til reklamer.
Af Gwyn Nissen
Vi kender det fra taxaer og busser. I årevis har de været rullende reklamesøjler – ikke for sig selv, men for vidt forskellige brands som teleselskaber, banker, ejendomsmæglere osv. Nu kommer turen også til lastbilerne – de mange kvadratmeter på traileren er en attraktiv reklameplads og for vognmændene er det en helt ny indtægtsmulighed.
Sækko Design i Padborg forsøger at parre reklamekøbere med vognmænd og i flere tilfælde er det allerede lykkes.
- I Danmark er det ikke tilladt at sætte reklameskilte op langs med vejene og det betyder, at reklamer på lastbiler får stor opmærksomhed fra de andre bilister, forklarer Michael Gadegaard fra Sækko Design.
Han peger på, at mobile reklamekampagner er forholdsvis billige for reklame-køberen, da der kun skal laves reklame-presenninger eller -folier.
Men for en vognmand er der derimod tale om en pæn ekstra-indtægt på adskillige tusinder kroner, afhængig af, hvor mange lastbiler, der skal bruges.
God reklameMichael Gadegaard peger på, at både mediebranchen og mange vognmænd stadig er lidt konservative i forhold til mobil reklame.
- Men det bedste eksempel på, at mobile branding er en god ide, er nogle af de store selskaber, der kører med egne reklamer, påpeger han.
Det bedste eksempel er Coca Colas lastbiler, der ikke mindst i juletiden indtager en central rolle i læskefabrikantens markedsføring.
Ført sammenHerhjemme har AG Transport blandt andet fundet sammen med Sawo, der fik markedsført sine Hyster-gaffeltrucks i hele landet, mens Jack & Jones-reklamer ses på H.Daugaard-biler.
- At reklamere for den kunde, man kører for, kan også være med til at øge loyaliteten mellem de to parter, siger Michael Gadegaard, der peger på, at man både kan brande sit mærke nationalt og internationalt på danse lastbiler.
Sækko Design er en virksomhed i Knud Hansen-koncernen, og Gadegaard vurderer, at det ikke er noget problem, at finde interesserede danske vognmænd.
- Vi har i forvejen en stor kontaktflade blandt vognmændene gennem koncernens virksomheder, siger Michael Gadegaard.
SamarbejdeMens afregningen af reklamepladsen er et spørgsmål mellem reklamekøber og vognmand, står Sækko Design for udformningen af presenninger eller folier til trailer, lastbiler, varebiler mm. Sækko Design samarbejder desuden med det nystartede firma Truck-Ad (lastbil-reklame), som Padborg-virksomheden leverer de praktiske ydelser til.
gn@transinform.com