Vognmand med begge ben på jorden
Torben Møller Kristensen har drevet vognmandsvirksomhed i 41 år.
Af Finn Bjerremand
Torben Møller Kristensen blev nærmest kastet hovedkulds ud i erhvervet som vognmand. Han havde kun lige haft kørekort i ti dage, da hans far døde i 1967 og så måtte han træde til for at drive virksomheden videre sammen med sin mor.
I 1973 købte Torben Møller Kristensen sin mor ud af forretningen, og siden har han drevet den alene.
- Min søn har fået stort kørekort med påhæng, men han har aldrig kørt en meter i nogen af lastvognene, fortæller Torben Møller Kristensen. Han var godt nok med mig ude at køre i mange år, men da han blev omkring 12 år sluttede det, og nu er han blevet tømrer. Han vil ikke være vognmand.
I mange år udførte Torben Møller Kristensen transport af selvkørende entreprenørmaskiner.
- Jeg havde en lavtbygget, toakslet blokvogn, som jeg senere fik bygget bogie på og sat ramper på bagenden. Men kunderne gik efterhånden fallit en efter en, og jeg mistede store beløb hver gang, så til sidst mistede jeg lysten til at udføre den slags transporter, siger Torben Møller Kristensen.
I 1998 droppede han blokvognstransporterne og siden har han mest udført transporter for bygge- og anlægssektoren, herunder især grus- og stentransporter.
Arbejde til fem- Jeg har sædvanligvis opgaver til fem lastvogne hver dag, men har altid kun haft fire, så jeg benytter mig af gode kolleger til at udføre den femte vogns opgaver.
Fra 1986 til 2000 havde Torben Møller Kristensen en stor opgave med at transportere ikke mindre end 630.000 ton ler fra Vissenbjerg til en virksomhed i Jylland. Han havde selv gravemaskiner, køreplader og selv dæmningen med vejen op af lergraven var hans.
Siden Torben Møller Kristensen begyndte som vognmand har han desuden haft en fast opgave med at levere pyntegrønt, som vognmanden køber i Jylland og leverer til kirker på Fyn.
- Det er stadig den samme mand jeg handler med, fortæller Torben Møller Kristensen.
Fra Scania til VolvoSiden maj 1968, hvor den første Scania kom i flåden, har Torben Møller Kristensen udelukkende kørt Scania. Før den tid var det Bedford J6, der var sagen.
- Der er faktisk ikke det sted i Danmark jeg ikke har været med Bedforden, siger Torben Møller Kristensen.
Ved de seneste anskaffelser er den fynske vognmand dog gået over til Volvo - et valg som han ikke har fortrudt.
Vognmanden kører selv med det nyeste vogntog, hvor forvognen er en Volvo FM480 i en Euro 4 version, som også er udstyret med Volvos I-shift gearkasse.
- Jeg er meget tilfreds med denne Volvo - det gælder både motorens trækkraft og I-shiftgearkassen og ikke mindst egenvægten der kun er på 10.800 kg, siger Torben Møller Kristensen, der desuden hæfter sig ved den gode brændstoføkonomi.
SVF bygger på erfaringSkelhøje Vognfabrik – i daglig tale SVF - er en af Danmarks førende vognfabrikker, og har mange års erfaring inden for opbygninger af lastvogne og påhængskøretøjer. Specialet ligger på opbygninger af forvogne og påhængsvogne med 3-vejstip.
Oprindelig blev virksomheden etableret af Erik Damsgaard i 1977 og efter 19 år blev virksomheden solgt til Skjern Bremser.
I oktober 2005 skiftede hele koncernen ejer, da Torben Rosenkilde som led i et generationsskifte afhændede virksomheden til Flemming Zachariassen og Leif Jørgensen.
Koncernen omfatter også serviceværkstedet Skjern Bremser i Skjern, der er det største lastvognsværksted i Skjern, samt Skjern Bremser i Christiansfeld, som er en specialafdeling for bremsereparationer og øvrige reparationer inden for tungvognssektoren. I Christiansfeld bygges der også Meiller produkter op.
SVF forhandler også wirehejs fra en af Hollands førende producenter N.C.H. og desuden bygges der trailere til specielle formål.
Virksomheden producerer årligt ca. 25 forvogns-opbygninger og et tilsvarende antal påhængsvogne. I alt beskæftiger SVF-virksomhederne ca. 45 medarbejdere.
fba@transinform.com