Færgerederier er mod Kattegat-bro
Bro-forbindelserne er konkurrenter til færgefarten, og rederierne åndede lettet op.
Bro-forbindelserne er konkurrenter til færgefarten, og rederierne åndede lettet op, da forslaget om en bro over Kattegat i sommer så ud til at falde, efter at Infrastrukturkommissionen havde undsagt projektet, og det i transportministeriets nye screening blev fastslået, at projektet er for dyrt.
Stor var derfor overraskelsen, da en ny undersøgelse pludselig viste, at en Kattegat-bro kan være rentabel:
- Det virker umiddelbart utroligt, at skatteborgerne skal finansiere, at en region er imod en beslutning, som et truffet på Christiansborg på baggrund af en skatteyderbetalt rapport, som er udarbejdet på foranledning af de politikere, som har ansvaret for området. Reelt bruger regionen nu skattepenge på at modarbejde en politisk beslutning i og med, at Århus kommune og Region Nordjylland hver vil bruge en halv million på sagen, siger sekretariatschef i Bilfærgernes Rederiforening, Michael Wengel-Nielsen.
Han peger på, at den konklusion, som staten nåede frem til, stemmer godt overens med den undersøgelse af Kattegatbro-forbindelsen, som rederiforeningen sidste år fik udarbejdet.
- Vi påviste, at færgedriften er betydelig mere samfundsøkonomisk rentabel end broen. Selv om vi holder fast ved en fremskrivning af trafikmængderne ud fra en pris, som er på niveau med færgeforbindelsen, så kan broen ikke hænge sammen økonomisk. Det vil koste over 1000 kr. for at komme over med en personbil, og jeg tror ikke, at de nævnte trafikmængder er til stede. Derfor skal samfundet finansiere tabet og det er ikke rimeligt, fastslår sekretariatschefen.
Samtidig fremhæver han bestræbelserne på mere miljøvenlig drift af færgerne – bl.a. i form af gasdrift – som kan gøre det miljømæssigt endnu bedre, at bevare færgerne end at bygge en bro.
- Især hvis man medregner den CO2, som forbruges ved selve brobyggeriet, siger Michael Wengel-Nielsen.