Finanskrise skaber ingen dramatik hos CMP
Status quo: Selv om Copenhagen Malmø Port især på bilområdet kan mærke en ombremsning i økonomien, er der alligevel tilfredshed med situationen.
Af Finn Bruun
Det kniber med omsætningen af biler i CMP. Hele bilbranchen mærker, at salget i øjeblikket går kraftigt ned, og CMP må konstatere, at antallet af håndterede biler i år er faldet med 20 procent. Havneselskabet regner således samlet med at håndtere 420.000 nye biler i år mod 520.000 sidste år. Faldet er på niveau med det faldende bilsalg i Norden og Europa.
Omsætningen til det russiske marked, som har været præget af en stærk vækst, er også påvirket. CMP har siden 2001 etableret sig som et nordisk hub for distribution af biler og har øget omsætningen fra 26.000 biler til 520.000 biler i 2007.
- Det er jo en worldwide tendens, at bilsalget falder, men vi er heldigvis en stor butik med mange ben, at stå på, og vi kan glæde os over, at vi ikke på de øvrige områder har mærket nogen egentlig afmatning, siger vicedirektør Lennart Pettersson, CMP.
- Hverken på olie, bulk eller krydstogt, som jo er en stor aktivitet i København, kan vi mærke nogen større effekt af den økonomiske situation. Vi kan se en vis, mindre nedgang i stigningen på container-området, men der er bestemt ingen dramatik. I det hele taget er der, så langt vi kan se fremad i tiden, ikke udsigt til større ændringer. Vi kan glæde os over en god stabilitet, selv om vi naturligvis ikke kan vide, hvad der sker på længere sigt, siger han.
I første halvår af 2008 oplevede CMP en fortsat positiv udvikling med stigende omsætning, således, at CMP for første gang har håndteret over 100.000 TEU på et halvår.
ByggerietOlien ligger til en lille vækst, mens tørlast går en del tilbage. Byggeriet i København er nemlig gået noget i stå, og Citytunnellen i Malmö er ved at være færdig.
Færgetrafikken har derimod klaret sig godt indtil videre, men hvis økonomien går ned i gear, bliver det svært at holde det høje niveau, vurderes det.
Havnen skal have en ny containerterminal i Malmö, og derfor har bestyrelsen sat gang i en hasteundersøgelse, der inden årets udgang skal vurdere det samlede behov for et løft i havnens materiel, oplyser CMP, som i begyndelsen af november venter at være klar med en entreprenøraftale om nye terminaler i Norra Hamnen.
Anlægsarbejdet er CMP’s absolut største investering og gennemføres i et samarbejde med Malmö Kommune. Resultatet bliver en ny terminal til færgegods og en ny container- og kombiterminal i Norra Hamnen.
Som en sidegevinst får CMP mere plads til nye biler i Malmös Frihavn og plads til et par krydstogtskibe i Nyhamnen. Planen er, at de nye terminaler skal være i drift i 2010.
Samtidig har Københavns Kommune igangsat en miljøundersøgelse for at se, hvordan jordopfyldninger til en ny container- og krydstogtkaj på østsiden af Nordhavnen vil påvirke miljøet. Tilladelserne ventes på plads i løbet af 2009, så anlægsarbejdet kan gå i gang i 2010. Det betyder, at en ny krydstogtkaj kan tages i brug i sommersæsonen 2012.
Ingen afskedigelserOprindelig havde CMP varslet afskedigelser blandt havnearbejderne på grund af nedgangen i bilhåndteringen. Men de trækkes nu tilbage efter, at selskabet har indgået en aftale med de faglige organisationer, som gør det unødvendigt at nedlægge 15 stillinger.
Den nye aftale indebærer en ændret arbejdstilrettelæggelse og tilbud om pension til ældre medarbejdere.
- Aftalen tilpasser antallet af medarbejdere til de faktiske opgaver, og vi er glade for at kunne beholde dygtige medarbejdere.
Bilimporten er meget konjunkturfølsom, og vi var nødt til at reagere på det faldende bilsalg, lyder det fra CMP, som i dag har godt 500 ansatte.