Nye mønstre på havnene
Når det drejer sig om krisetegn, så har de danske havnene allerede bemærket nogle nye mønstre i transporten:
- For containerne er der uændret vækst eller i hvert fald meget høje væksttal, men ro-ro nogle steder oplever en stagnation, forklarer Tom Elmer. Det hænger sammen med, at de varer, der kommer i container ofte er bestilt for længere tid siden, mens ro-ro er mere her-og-nu orienterede varer – fødevarer og den slags.
På bulk er der ingen særlig ændring. Det bliver stadig fragtet byggematerialer.
- Det kan også skyldes, at vi nu i ekstrem grad er begyndt at hente sø-materiale i stedet for materiale fra grusgrave. Så vi har kæmpevækst i byggematerialer, oplyser Tom Elmer.
Han peger på, at Thyborøn Havn har ven konstant vækst.
- Vi ser, at der nu er kommet så meget grus, sten og ral til Thyborøn, at der nu er kommet økonomi i at sejle det videre til andre havne. Og det er jo netop den model, vi går efter: At der konsolideres så meget gods på havnene, at der er økonomisk grundlag, for at sejle det frem for at køre det med lastbil.
Som noget nyt er man også begyndt at fylde materialet i containere. Så kan gruset ”stables” og dermed sejles mere effektivt til store byggeprojekter. Her er tale om noget special-grus. I dag skal bygninger jo være høje, og det stiller særlige krav til grus-kvaliteten i fundamenterne.
- I øvrigt ser vi også, at korn f.eks. transporteres i containere. På Kalundborg Havn lægger man således poser ned i containere, som man med en særlig fyldeteknik kan få fyldt op. Pumper man det bare ned, bliver det som en kegle med meget luft, oplyser Tom Elmer.