Valget står mellem havne og privatbilisme
Tre gevinster: Danske havne fremlægger nu et udspil, som tænker infrastruktur og klima sammen. Udgangspunktet er, at gods fragtet ad søvejen giver større klimavenlighed end andre transportformer.
Af Finn Bruun
Danske Havne vil pege på tre overordnede gevinster ved at bruge havnene eller rettere netværket af havne.
- Her springer klimaet jo i øjnene. Hvis vi kan udveksle meget mere gods mellem land og sø og få mere ud at sejle – få lastbilerne ud at sejle – så kan vi aflaste væsentligt på CO2, siger sekretariatschef i Danske Havne, Tom Elmer. Vi kan bidrage positivt til CO2-regnskabet.
Et af de andre aspekter er, at havne er vigtige for den lokale og regionale erhvervsudvikling og for de store havnes vedkommende også den nationale erhvervsudvikling. Der er masser af arbejdspladser og masser af værditilvækst i havnene. - Ved at lægge mere gods i havnene får man ikke bare dobbelt så meget ud af det men faktisk fire gange så meget – væksten stiger ekstraordinært meget, jo mere aktivitet man lægger i havnene, mener Tom Elmer.
- Hertil kommer sammenhængen med infrastruktur-investeringer. Hvis vi udbygger havnene og får nogle bedre veje til og fra havnene, så kan vi aflaste det overordnede vej-og banenet med, hvad vi vurderer til 10 procent. Det er så meget, at det simpelthen er afgørende i forhold til trængslen.
Han peger på, at det kun er 1-2-3 procent mere trafik, der gør, at det hele stopper til på vejene. Og hvis havnene kan komme til at aflaste så meget, som tallene viser, så gør det virkelig en forskel.
- Men det betyder selvfølgelig også, at vi skal have omlagt distributionen af varer, så vi i højere grad sejler varer til havnene, flytter varerne over på havnen og eventuelt foretager en bearbejdning af dem på havnen – og derefter distribuerer dem, siger Tom Elmer.
Det er det, som de danske havne bl.a. skal bruge 25 procent mere havne-areal til frem til 2015.
Transport trods krise- Når vi taler CO2 er der i høj grad noget at hente, ved at vi også kombinerer vores transporter. I dag optimerer vi i forhold til tid og penge. Hvis vi lægger vægt på også at optimere i forhold til miljø – altså sejler mere – og bruger logistikken ordentligt, behøver det ikke blive dyrere, siger sekretariatschefen.
Så fås en miljøgevinst samtidig med, at varerne kommer frem til tiden.
- Spørgsmålet er jo, hvad vi sætter højest, når vi planlægger: Er det hurtigst muligt fremme eller billigst muligt. Eller vil vi også veje miljøvinklen ind og sige, at det er vigtigt i forhold til CO2-regnskabet, at trafikken bidrager til at nedbringe det. Her står vi altså med en mulighed, fastslår Tom Elmer.
Alternativet til at bruge havnene mere er ifølge Elmer at skære ned på privatbilismen.
- Og jeg tror, at man skal gøre politikerne meget klart, at hvis man ikke vil bruge den mulighed, der ligger her, så skal varerne jo alligevel transporteres. Og selv om der er krise, så er der stadig mindst lige så mange varer, der skal transporteres, påpeger han.
ConcitoPå klima-området er Danske Havne med i den nye klimatænketank Concito.
- Vi er nogle stykker fra transportbranchen, som har sagt, at det er utrolig vigtigt, at også godstransporten kommer med i klima-tænkningen. Og det kommer den nu – også i tænketankens udspil omkring investeringsplanen, oplyser Tom Elmer.
Danske Havnes klima-udspil handler om at flytte gods til søtransporten. Men havnene har også selv et bidrag at yde.
I foråret 2008 åbnede Danske Havne for en idéfase, hvor det blev undersøgt, hvilke initiativer medlemshavnene allerede tager og påtænker at tage for at nedsætte energiforbrug og CO2-udslip.
Der indkom så mange eksempler, at de nu er offentliggjort i pjecen ”Havnens Energi”