23948sdkhjf

Halvanden sejr for miljøet

Dansk glæde: Med helt nye lave grænser for svovludledningen fra skibes motorer har IMO’s miljøkomité på sit møde i London forleden leveret et miljøbidrag af de store.

Dansk glæde: Med helt nye lave grænser for svovludledningen fra skibes motorer har IMO’s miljøkomité på sit møde i London forleden leveret et miljøbidrag af de store.



Af Finn Bruun

Der kommer endnu mindre svovl i luften i havnene og ved kysterne efter at IMO, der er FNs internationale søfartsorganisationen, i sin indflydelsesrige miljøkomité forleden nåede til enighed om at nedsætte overgrænsen for svovl i skibenes brændstof med omkring 90 procent.

Det vækker glæde i Danmarks Rederiforening, som dog også stilles overfor en stor udfordring med hurtigt at få skabt nye svovlfattige brændstof-kvaliteter i tilstrækkelige mængder og til en rimelig pris.

- Svovlet er nu kommet på plads. Grænsen bliver nedsat over de næste 7 år, så det svovludslip, man kan udlede nedsættes med over 90 procent i Nordsøen og Østersøen – de to særområder, som i forvejen har høje krav. Det er vi rigtig glade for. Et fantastisk godt resultat for miljøet i vores del af verden, siger vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen.

Kæmpe fremskridt

Svovl er skadeligt i nærområdet. Det er derfor man f.eks. kigger på filtre til biler i byerne. Det er derfor en lidt anden debat end med CO2-udslippet, som er lige skadelig for det globale klima uanset, hvor i verden det bliver udledt.

- Men når det gælder svovl spiller afstanden en helt anden rolle. Derfor er det - set fra et dansk synspunkt og for alle, der bor her i regionen - et kæmpe fremskridt, at vi reducerer udslippet med over 90 procent. For reglerne kommer til at gælde alle skibe, der sejler gennem vore farvande, siger vicedirektøren. Vi er derfor glade for, at nedsættelsen kunne løses internationalt. Søfart er jo et internationalt erhverv, så selv om det er en regional aftale, som kun gælder i vores område – Nordsøen og Østersøen - så er den koblet op på en international beslutning, der gælder for alle lande.

Han tror, at vi kommer til at se endnu flere sær-områder, f.eks. Middelhavet, der kunne have behov for noget tilsvarende.

- Det er en proces, som er ved at komme i gang. Og netop fordi systemerne er koblet op på en international beslutning, tror jeg på, at det vil være til at leve med for den internationale søfart. Det er et rigtig godt skridt frem, siger Jan Fritz Hansen.

Hårdt arbejde

- Men en sådan nedsættelse af svovlindholdet er ikke bare noget man gør. Det er en ret stor opgave - ikke mindst for olieselskaberne. Svovlet forekommer jo som en del af olien, som raffinaderierne skal af med. De stramme krav til brændstof i land gør, at den svovl, de har fået tilovers, er blevet sendt ud til os i skibene. Opgaven er nu at få det svovl væk fra den olie, som vi skal bruge, forklarer Jan Fritz Hansen.

- Nu kan man ikke længere nøjes med at smide det efter os. Nu skal der findes en anden løsning, og vi skal sikre os, at olie-selskaberne kan levere tilstrækkelige mængder, siger Jan Fritz Hansen.

Han peger på, at rederierne samtidig vil sikre sig, at det renere brændstof er til en pris, som er så fornuftig, at selskaberne stadig kan være konkurrence-dygtige. Det gælder ikke mindst de rederier, som udelukkende sejler i regionen i Nordsøen og Østersøen.

Mindre svovl

De nuværende maksimale 1,5 pct. svovlindhold sættes helt ned til 0,1 procent Nordsøen og Østersøen fra 2015. Det er en reduktion på over 90 procent.

På den globale bane er man ikke lige så ambitiøs som i vores farvande. Her går man godt nok også ned med ca. 90 procent, men fra et højere niveau. På verdensplan må man i dag sejle med 4,5 procents svovlindhold og det skal frem til 2020 ned på 0,5 procent.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078